Hallo,
will mal wieder dran erinnern: Mit dem Nucleon AMX-Prototypen (leider nie in Serie...) vor ein paar Jahren auf der Eurobike waren ohne zerbröselnde Leichbauteile ca. 14kg drin mit Luft nach unten! Ich denke da in der Nähe liegt die Messlatte! Selbst mein Helius CC liegt leicht drüber.
cännondäler
Bezüglich des Nucleon AMX Prototypen steht im Katalog von 2007 folgendes âDas Nucleon AMX ist das erste Getriebebike, das speziell für den All Mountain Einsatz entwickelt wurde. Ein Komplettrad mit einem Gewicht unter 13,5 kg ist mit diesem Rahmen möglich und das bei einem Federweg von 141 mm und einer Freigabe für 140 mm Gabeln. Das Rahmendesign folgt konsequenter Gewichtsoptimierung, und durch das neue G-Boxx Design mit rechtslaufender Kette kann ein konventionelles, leichtes Hinterrad verwendet werden.â
Aufgrund dieser Angabe kann wohl kein externer Mensch wirklich Rückschlüsse ziehen, was für Komponeneten da verbaut werden müssen, um auf so eine Masse zu kommen. Es gab aber Aufbauten auf der Eurobike, an denen sehr wohl Karbonkomponenten verbaut wurden und sehr leichte nicht so sehr haltbare Aluteile.
Was aber interessant ist, ist in einem pdf-File, der von Nicolai 2006 herausgebracht wurde, zu lesen und in dem die verschiedenen Getriebeboxen der damaligen Zeit beschrieben wurden.
G-BOXX-2-14 speed
This product is available from November 2006 and is developed from the well known
G-Boxx-1. It uses the bullitproof Rohloff 14 speed technology inside and comes this
year with the G-CON interface. The patented swingarm mounting has a 120mm
location and incorporates a superbe backtraveling wheelpath together with no
chaingrowth.
New in 2007 is the possibility to use a âturning shifterâ or a âtrigger shifterâ. Both
devices will be available from UT. Different form 2006 is also the fact that the user
can use standard
SRAM cranks and BB-units with Howitzer spline. An additional
improvement will be the loss of the cable connection box under the downtube well
known from the G-BOXX-1
The use of special rear hub design is not longer needed. The chain is on the right
side and standard MTB rearhubs with the width of 135mm or 150mm can be used.
Technical data (subjects may change without notice) :
Weight gear cartridge 1950 gr.
Weight cranks including BB-unit (Holzfellar OCT) 920 gr.
Alternative: Weight cranks including BB-unit (Holzfellar ) 995 gr.
Alternative: Weight cranks including BB-unit (Hussefeld) 1040 gr.
Weight frame housing part 1280 gr.
Ball bearings rear swingarm 80gr.
Total: 4230-4350 gr. (depending on cranks)
Aprox. total bike weight (all mountain) 14-16 kg
Aprox. total bike weight (freeride) 16-19 kg
Aprox. total bike weight (downhill) 19-21 kg
Gear increases: even 13.6%
Range of gears: 526%
Maximum input crank torque: 235Nm
Gear control transfer: over two shifter cables (pull-pull system)
G-BOXX-2-7/9 speed
This product is available from March 2007 and is developed completely new including
UT-technology. It can be delivered with 7 or 9 speeds inside and comes with the GCON
interface. The patented swingarm mounting has a 120mm location and
incorporates a superbe backtraveling wheelpath together with no chaingrowth.
The maintenance and hassle free product has the possibility to use a âturning shifterâ
or a âtrigger shifterâ. Both devices will be available from UT. Fast upshifting is
possible , even under load or on the other hand without pedal movement. Defferent
from the G-BOXX-2-14-speed it uses special cranks and a special BB-unit. The
synthetic oil lubrication insures a long term efficiency of 97 percent.
The use of special rear hub design is not needed. The chain is on the right side and
standard MTB rearhubs with the width of 135mm or 150mm can be used.
Technical data:
Weight gear box total including cranks : 3,8 kg
Gear increases: 13.75% (average)
Range of gears: 279% (9 speed); 215% (7 speed)
Maximum input crank torque: 250Nm
Gear control transfer: over two shifter cables (pull-pull system)
Pricing:
All pricing including cranks, BB-unit and twisting type shifter. Trigger shifter pricing
not available yet. All prices are EXW germany.
G-BOXX-2-14 speed: available from November 2006 (wurde nie realisiert)
Quantity ....................quantity...................quantity
5 - 10 .......................10-100 ...................100-1000
999,00⬠.....................969,03 ⬠.................872,13 â¬
$1.198,80 ..................$1.162,84 ................$1.046,55
46.753,20 NTD ...........45.350,60 NTD ..........40.815,54 NTD
G-BOXX-2-7 speed: available from March 2007 (wurde realisiert aber mittlerweile eingestellt)
Quantity................... quantity ..................... quantity
5-100 ......................100-1000 .................... 1000-10000
774,00 ⬠...................613,38 ⬠.....................413,00 â¬
$928,80 ................... $736,06 ..................... $495,60
36.223,20 NTD ...........28.706,18 NTD .............19.328,40 NTD
G-BOXX-2-9 speed: not available yet. Delivery date not fixed yet. (wurde nie realisiert)
An den Preisen erkennt man, wie die G-Boxx 2 damals von Nicolai kalkuliert wurde, auch nicht ganz uninteressant in Bezug auf die Endpreise der derzeit erhältlichen Rahmen.