müssen Spikesreifen schmaler sein?

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Den breitesten Spikesreifen, den ich fand ist der Hakka mit 2.1'. Als ich den montiert hatte war ich erschrocken, wie schmal er sich gegenüber dem Nobby Nic 2.25', der ja ohnehin nicht sehr breit ist, ausmacht. Spikesreifen mit mehr lassen sich aber im Handel kaum finden. Müssen die den schmaler sein, damit sie im Eis besser greifen?
 
es gibt von Nokian noch die Freddies's Revenz mit 2.3... (336 Spikes)

ich würds mal so beschreiben - auf Schnee hast du so oder so wenig Chancen auf Vortrieb, da brauchst du eher ein Pugsley mit 3.0 Reifen

ob ein Spike Reifen in Fat Albert Breite und entsprechender Spikezahl sich auf den aperen Stellen überhaupt noch bewegen lässt wag ich zu bezweifeln, wenns tiefer wird wird auch der noch zu schmal sein
ich bin jedesmal froh wenns irgendwo hart und eisig ist, da tuts auch der 2.1er

ein Sack Nüsse rollt schon besser als meine Kombi WXC300 vorn/Extreme 296 hinten.... :D
 
What I have found (http://www.snowbikers.com)

"What We Have Found

Studs won’t make any difference in deep snow
And don’t believe anyone who says different! In deep snow the issue is about floatation, which is dictated in turn by the size of the footprint your tyres present. Look for wide mud tyres with wide spaced lugs that won’t pack out with snow. Floatation is further enhanced by running a low tyre pressure in the (experts suggest you can get as low as 10-15 PSI), which allows them to flatten out, and the use of wide rims (but more of that later). Tyres will tend to creep around the rim at low pressures, and some people suggest glueing the tyre to the rim, but remember, only glue one side and remember which one you glued!

If you are never likely to encounter ice on your rides, then there is no real need to consider studs at all.

Mountain Bike Tyres: snow tyres, stud tyres, spike tyres, ice tyres, winter tyres. MTB tyres- serious tyres for serious Mountain Biking

Studs do work on ice
For many of us who live in more temperate regions, the likelihood of a midday thaw followed by an overnight freeze means that ice may be frequently encountered. Whether off-road or on-road this is where studs come into their own. They are not failsafe, and you still need to treat ice with due respect, but studs do offer a big improvement in control to the extent that you can easily be lulled into a false sense of security, only to slip straight onto your backside soon after stepping off the bike.

Studs are available as off-road tyres with wide spaced lugs, or on road tyres with a much closer spaced tread. It should be noted that compared to regular tyres, there is increased rolling resistance (making pedalling harder), and the studs can be pretty noisy on bare roads. In climates where snow and ice persist through the winter, riders would tend to use studs throughout the season, whereas in regions such as the UK where ice is a more sporadic event, a quick change of tyres or even better a spare set of wheels made up ready seems to be the more efficient approach.

Front, back or both
We’re a mountain bike web-site selling studded tyres, so it’s probably no great surprise that we think studs on both back and front is best, giving you control over both steering and traction. However, if your budget won’t stretch further than one tyre, then the stud should go on the front. You are more likely to remain upright if you rear-wheel spins than if your front wheel washes out.

All studs are not equal
On first appearances, studded tyres cover such a huge price range that it is difficult to see why anyone would bother with the most expensive ones. However, things are not always what they seem. A painstaking labour of love by Bill Dobson nicely demonstrates the difference in stud quality between the tungsten carbide Nokians and a brand of cheaper studs available in the USA. Once the studs wear down to the level of the rubber the tyres are no longer effective, so stud durability can dictate the lifespan of the tyre. This is particularly so for commuting tyres which are likely to spend more time on bare tarmac. We have chosen to stock the Nokian “Mount and Ground” for it’s proven track record both in use and durability as a 26 road tyre.

For off-road tyres we have selected the Nokian WXC300, a light weight (relative to other studded tyres) state-of-the-art cross-country tyre, with “Freddies Revenz” being it’s heavier down hilling brother.

Running in
Nokian recommend a 50 km break-in period for studded tyres, during which heavy usage and heavy braking should be avoided. This helps the studs bed in and reduces subsequent losses. However, stud losses do still occur, and while replacements are available it is thought that up to 10% can be lost before performance is affected.

Rims
In order to present a bigger footprint, a double width rim is a great help. The definitive snow rim, the “snowcat”, is a 44 mm wide single skinned rim that can be further drilled out to save weight. Designed and built in Alaska by Simon Rakower www.whickedwheels.com, these rims can prove hard to come by in Europe. Down-hill rims such as the Sun doublewide are more readily available and can be used as an alternative, but are comparatively heavy."
 
Spikereifen gibt es mit der grössten Auswahl und den günstigsten Preisen bei www.bike-components.de !
Habe selber den Schwalbe Ice Spiker 2.1 für hinten und den Nokian Freddies Revenz 2.3 (Light-Version) für vorne. Der Revenz ist um einiges voluminöser und breiter als der Ice Spiker. Bezüglich optimaler Reifenbreite im Schnee schreiben hier zwar viele, daß es sich wie bei Matschreifen verhält: schmaler sei besser, damit man bis zum Untergrund durchdringt. Unter dem Matsch ist aber eher ein griffiger Untergrund zu erwarten als unter lockerem Schnee. Dort ist wohl eher mit glattem Schnee- oder Eisboden zu rechnen, also kein Grip. Liest man Empfehlungen von erfahrenen "Schneebikern" (s.o.), den Vertriders, Teilnehmern von Rennen auf Schnee etc., so raten die meist zu möglichst breiten und "platten" Reifen, damit man eben nicht einsinkt.
 
Da stimme ich zu. Aus eigene Erfahrung lassen sich breite Reifen besser als dünne im Schnee fahren (solange man nicht durch mehreren cm hohen Schnee fährt, was kaum einer konstant machen wird).

Auf dem Schnee möglichst breit (Schneeschuheffekt) ohne Spikes, wie der von mir zitierte Artikel sagt. Auf Eis brauchts Spikes. Beständige hohe Schneeschichten auf allen Wegen findet man bei uns wohl kaum. Im letzten Winter waren bei uns alle Waldwege komplett zugefroren (wie ne Eisbahn) und darüber eine dünne Schneeschicht. Ich denke das findet man hierzulande oft, weils zwischendurch taut und dann wieder gefriert. Hier ist wohl ein schmaler Spikesreifen von Vorteil. Auch auf der Strasse bis zum Trail brauchts Spikes. In 2.3 Zoll wird aber ein Spikesreifen ziemlich schwer (990g :eek: im Fall des Freddies gegenüber den federleichten 695g des Hakka). Ein guter Spikesreifen (wie auch jeder andere) ist wohl ein Kompromiss. Deshalb ist die 2.1 Zoll Version whs. durchaus ein gangbarer Weg. Übrigens bin ich meinen Hakka gestern eingefahren und nach 40km auf der Strasse kam er mir auch nicht mehr so schmal vor...
 
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