Oli Dorn & Angie Hohenwarter auf Madeira: Die Insel des ewigen Frühlings

Madeira ist wohl schon lange kein Geheimtipp mehr, sondern eher der Place-to-be wenn es um Biken in der Off-Season geht. Aber lohnt sich das ganze wirklich oder ist es wieder nur ein Hype der Medien? Angie Hohenwarter und Oli Dorn bereisten im März die Blumeninsel im Atlantik, um sich selbst ein Bild zu machen.


→ Den vollständigen Artikel „Oli Dorn & Angie Hohenwarter auf Madeira: Die Insel des ewigen Frühlings“ im Newsbereich lesen


 
Since i last read the article on 23.12, there are many more comments, that i would like to address.. Funny, how, somehow, people on mtb-news are mostly complaining, criticizing, whining.. can't they just be happy?
a few remarks for the armchair-experts (sorry if it's in English, i feel too lazy to compose in German. feel free to use an automatic translator):

4x4: Madeira had a very good road infrastructure, we can shuttle almost everywhere on normal roads, with normal cars.

#9, moss/etc: This is shot in a protected area, with centennial trees, Laurisilva-type.
After riding (and building and shooting) there many years, the strict rules were enforced by the new governement, so we stopped going there. I said no to everybody who was asking me to shoot there.
But then, when you see that your colleagues/competitors are indeed still repeatedly going there to ride and shoot, well, you think, fuck it, that's unfair competition, we go anyways. And there is not a single sign forbidding anything, so, ironically, someone without a guide will dare going in more places than with locals who know.
We took the utmost care not to leave any marks in the grass or on the trees, no skidding, slowing down over long distances and not blocked-wheel braking, carrying the bikes, etc.
What you also might not know, is that area is occupied by 800kg cows, trampling the grass and moss, and eating it. And it can be legally traversed by hordes of trail runners yielding pointy sticks.
So, yeah, we weighed the pros and cons, and being reasonable, we managed to get some banging shots!


#12, roost: This is not shot on a trail, but a huge scree slope made of volcanic sandy loose material. Don't worry, it doesn't matter much if some dust was moved 50cm further. The rain and wind do more in one day.
In the very same area, locals are abandoning their rusty car carcasses and broken fridges, there is literally junk around, so if nature protectors want to get on their white horses, they can come here and sensibilize locals about ecology.
 
Since i last read the article on 23.12, there are many more comments, that i would like to address.. Funny, how, somehow, people on mtb-news are mostly complaining, criticizing, whining.. can't they just be happy?
a few remarks for the armchair-experts (sorry if it's in English, i feel too lazy to compose in German. feel free to use an automatic translator):

4x4: Madeira had a very good road infrastructure, we can shuttle almost everywhere on normal roads, with normal cars.

#9, moss/etc: This is shot in a protected area, with centennial trees, Laurisilva-type.
After riding (and building and shooting) there many years, the strict rules were enforced by the new governement, so we stopped going there. I said no to everybody who was asking me to shoot there.
But then, when you see that your colleagues/competitors are indeed still repeatedly going there to ride and shoot, well, you think, fuck it, that's unfair competition, we go anyways. And there is not a single sign forbidding anything, so, ironically, someone without a guide will dare going in more places than with locals who know.
We took the utmost care not to leave any marks in the grass or on the trees, no skidding, slowing down over long distances and not blocked-wheel braking, carrying the bikes, etc.
What you also might not know, is that area is occupied by 800kg cows, trampling the grass and moss, and eating it. And it can be legally traversed by hordes of trail runners yielding pointy sticks.
So, yeah, we weighed the pros and cons, and being reasonable, we managed to get some banging shots!


#12, roost: This is not shot on a trail, but a huge scree slope made of volcanic sandy loose material. Don't worry, it doesn't matter much if some dust was moved 50cm further. The rain and wind do more in one day.
In the very same area, locals are abandoning their rusty car carcasses and broken fridges, there is literally junk around, so if nature protectors want to get on their white horses, they can come here and sensibilize locals about ecology.


you know, that it will be changing. Its the same like in other places. First is not a problem, but after a while, biking will be forbidden or restriceted - thanks to some idiots. take a look to other places, Fuerteventura, Südtirol....
 
you know, that it will be changing. Its the same like in other places. First is not a problem, but after a while, biking will be forbidden or restriceted - thanks to some idiots. take a look to other places, Fuerteventura, Südtirol....

(thanks for your answer, and in English. you can continue in German, i understand fine)

Biking has always been forbidden (by default) in Madeira (but before, the rules were not enforced, so it was tolerated). Then the rules got applied, and as the touristic activity was booming, we managed to legalize it in many places, on trails the local community built. And we are working on legalizing more.
The 'mossy' spot is going to become a trailcenter next year...

Currently, there are some abuse, of people who are in a hurry, and want to force change by playing outside the rules (not the best approach in my opinion. if you want to change things, better discuss with the governement, than breaking laws and present them with a fait accompli).

But this photostory was organized with a local guiding company (us), with respect for the local scene, and the natural heritage of the island.
 
Zuletzt bearbeitet:
Man möge mir verzeihen, aber wenn MTB-News solche Bilder postet mit Bilderkommentaren wie "first ride first slide" und dann wiederum in Kampagnen gegen Trailzerstörung aufruft (auf der Startseite die Story von first ride first slide und gleichzeitig von Trailsperrungen in Bozen), dann haben wir die aufgrund des Problems Sponsorengelder vs. Naturzerstörung eine riesengroße, von außen auferzwungene Doppelmoral. Und der junge, durstige Leser sieht nur die geilen Bilder, wie geschreddet wird und will und wird das auch so machen. Aber viele Menschen sind halt käuflich.

Dagegen könnte man z.B. einfach sein Hirn einschalten und keine Schredderbilder und andere Kommentare verfassen. Ist ansich ziemlich einfach.

Kostenlos? Ja, zum lesen definitiv. Und entsprechend sind auch inzwischen die Inhalte. Ich hätte nichts gegen einen Premium-Account hier für ein paar Euro im Monat, solange dann die Schreiberlinge nicht mehr irgendeinem Sponsor was schulden und Muschi als Texter endlich ignoriert werden kann.

Stellung nimmt kaum ein Moderator zu sowas. Ich zieh es mir hier auch nimmer wirklich oft rein. Woanders macht lesen mehr Spaß
 
Zuletzt bearbeitet:
Hach wie schön...Schneckenzähler vs. "Selbstbestimmte".

Na, jetzt muss ich auch mal:
-Geile Location, schöne Bilder, nette Story.
-Natürlich leben da leute davon.
-Natürlich wird da erodiert.
-Moos und Blümchen finden das nicht toll.
-Die Vorbildfunktion braucht den willigen Nachäffer.
-Alles interpretationssache.

-Das Forum tobt - und deswegen musste ich die Kommentare hier lesen - ein Fest!

Liegt wohl an der Jahreszeit das alle mit den Messern zwischen den Zähnen hier unterwegs sind.
Wird Zeit das alle wieder raus könn(t)en - dann ist hier wieder Sommerloch - und ich merks nichtmal weil ich dann beim biken bin.
Hach wie schön. Wird Zeit das das Wetter besser wird.

Von den schönen Bildern merke ich nur umso mehr wie sehr mir aktuell die Bikerei fehlt - ein Schelm der da an Masochismus denkt.....
Seufz.
 
Danke an den Gastautor. Ich fand den Artikel gut! Bin inspiriert und freue mich mal auf eine Fahrt nach Madeira. Sogar die Fotos haben mir gefallen (auch wenn Sie, wie einer meinte nur aus einer Canon kam).
 
Man möge mir verzeihen, aber wenn MTB-News solche Bilder postet mit Bilderkommentaren wie "first ride first slide" und dann wiederum in Kampagnen gegen Trailzerstörung aufruft (auf der Startseite die Story von first ride first slide und gleichzeitig von Trailsperrungen in Bozen), dann haben wir die aufgrund des Problems Sponsorengelder vs. Naturzerstörung eine riesengroße, von außen auferzwungene Doppelmoral. Und der junge, durstige Leser sieht nur die geilen Bilder, wie geschreddet wird und will und wird das auch so machen. Aber viele Menschen sind halt käuflich.

Dagegen könnte man z.B. einfach sein Hirn einschalten und keine Schredderbilder und andere Kommentare verfassen. Ist ansich ziemlich einfach.
Das ist das bekannte Problem.
Forenbetreiber, Zeitschriften, Magazine oder auch (Semi-)Profis, die überall auf der Welt fahren können und für einen gewissen Zeitabstand auch dort fahren dürfen, sehen das natürlich anders. Die werden zum Teil natürlich auch hoffiert.

Anders als der gemeine heimische Biker, der die meiste Zeit seines Lebens nur in seiner Region fahren kann; bzw möchte. Da gibt es Fahrverbote, Aktion(en) scharf, Diskussionen über Trail Sperrungen, sei es auch "nur" regional oder die 2 Meter Breite Weg Regelung.

Aber wie gesagt, wie soll das ein Redakteur verstehen, der viel im Ausland unterwegs ist; der den Vorteil der globalisierten Welt genießt und (daher) von der lokalen Welt nicht viel mitbekommt. Und wenn man dann einmal in Madeira nicht fahren darf, im Trentino, Tirol (beliebige einsetzen) etc, dann fliegt er eben halt zu einem Presse"camp" für ein 15.000€ Bike...nach Alaska, Bankok oder ins Auen Land... :rolleyes:

Kostenlos? Ja, zum lesen definitiv. Und entsprechend sind auch inzwischen die Inhalte. Ich hätte nichts gegen einen Premium-Account hier für ein paar Euro im Monat, solange dann die Schreiberlinge nicht mehr irgendeinem Sponsor was schulden und Muschi als Texter endlich ignoriert werden kann.
:)

Stellung nimmt kaum ein Moderator zu sowas.
Leider :(.
Und selbst wenn, dann kommen, wenn überhaupt, eher nur blöde Sprüche, Veralberungen oder lächerlich machen bzw nicht ernst nehmen.
Schade.
 
Zurück
Oben Unten