Rahmenprobleme Scor

Das 6080 Z wurde schon letztes Jahr vorgestellt und wurde auch bereits von Statera im Sale verschleudert.

Bei dir deutet das 22M25 auf eine Fertigung in 2025 hin. Ist aber nur Mutmaßung der Community, dass das Produktionsjahr an dieser Stelle angegeben wird.

Sehr krass natürlich, dass der Hinterbau bei der ersten Testfahrt schon Schwächen zeigt. Wahnsinn.
 
Miese Nummer, das scheint häufiger zu sein als man glauben mag.

Kannst du grob benennen wobei das passiert ist?
Und es wär super, wenn du auf dem Hinterbau schaust welches Produktionsjahr dieser hat. Das steht auf der Innenseite der Kettenstrebe.
Ich habe gerade während eines Dualslalomrennen einem anderen Fahrer erklärt dass ich gehört hab dass die gern reißen und als ich ihm beispielsweise die Stelle gezeigt hab wo es gerne passiert hab ich festgestellt dass es bei mir auch gerissen ist 😅, daher weiß ich nicht genau. Fahr das Bike schon ordentlich, aber nur auf Freiburger Trails, für den Park hab ich was anderes.
 

Sehr schön, ist ein cooles Event! Das sind meine Hometrails.
Ich hoffe, das Scor hält den Belastungen dort stand.

Pro Runde bin ich mit dem 4060 Z ca. 5 Minuten unterwegs, hoch und runter. Man kann also ordentlich Runden fetzen. Den Black Dog bin ich bislang nur mit meinem Freerider gefahren. Wenn die Sprünge klappen sind die Landungen sanft, aber verpatzen will ich die mit dem scheinbar empfindlichen Scor nicht.
 
Sehr schön, ist ein cooles Event! Das sind meine Hometrails.
Ich hoffe, das Scor hält den Belastungen dort stand.

Pro Runde bin ich mit dem 4060 Z ca. 5 Minuten unterwegs, hoch und runter. Man kann also ordentlich Runden fetzen. Den Black Dog bin ich bislang nur mit meinem Freerider gefahren. Wenn die Sprünge klappen sind die Landungen sanft, aber verpatzen will ich die mit dem scheinbar empfindlichen Scor nicht.
Mein Vertrauen ist da aufjedenfall weg, meinem alten Raaw Jibb mit 135mm habe ich blind auf dem Black Dog vertraut. Der Verein hat was sehr cooles auf die Beine gestellt, die Jungs aus Spaichingen treff ich regelmäßig in Chatel und werde immer für ein paar Tage adoptiert wenn ich alleine dort bin 😀
 
Meins ist noch relativ frisch bei mir und der Rahmen (noch) unbeschädigt.

Mit einem Coil liebäugle ich auch und würde mich freuen, wenn du deine Erfahrung teilst. Ich fahre Rahmengröße M und es ist schon schwer genug, den Fox Float X rauszubekommen. Ich kann mir nicht vorstellen, wie ich in den Hinterbau einen Coil einfädeln soll.
Wie lief das bei dir?

Ergänzende Frage: ich habe das Gefühl, dass der Hinterbau recht viel seitlichen Flex hat. Ist das bei euch auch so?
Kann ich dir rein aus Datenblattsicht nicht empfehlen, besonders wenn du ein aktiverer Fahrer bist, die Leverage Ratio beim Scor ist sehr hoch weil es aus 55mm Hub 160mm Federweg rausholt, das ist nicht optimal. Ein Vala holt aus 60mm Hub 150mm Federweg zum Vergleich. Du wirst eine sehr harten Feder benötigen um nicht ständig durchzuschlagen, das Plus an Traktion wird durch die hohe Federrate verloren gehen. Progressive Federn sind eine Möglichkeit aber in meinen Augen nur Spielerei um unpassende Rahmen kompatibel zu machen, allerdings ist der gesamte Shimstack auf eine lineare Federrate abgestimmt, im HSC und HSR Bereich wird die Dämpfung nicht optimal sein.
 
I received a reply today...

Thank you for your patience. We have now received feedback from the manufacturer. We will be receiving a complete frame, as the rear triangle is unfortunately not available separately. Unfortunately, the frame is only available in black. We sincerely apologize for this inconvenience.

Before we can send you the frame, we need proof of destruction (see example in the attachment). It's sufficient if the frame is only partially sawn; the important thing is that the damage and the frame number are clearly visible in a photograph. Please send us this proof.

That's concerning... in my opinion, it implies SCOR has very limited stock remaining for warranty support. They no longer have a rear triangle to offer separately. Why provide a customer an ENTIRE frame set, if only the front OR rear triangles are damaged... unless you don't have their particular color.

Also, they ONLY have black frame sets available... I wonder how long this will last before they say, sorry no more frames???
 
My frame number is 22M25A0071 and the rear triangle number is 22M25A0068. What year were these parts manufactured? I bought the bike in August and noticed the first cracks after the first ride, where I mainly rode on the road and set it up. But you can see immediately on a yellow frame if black corrosion starts to show through.

That could imply a 2025 manufactured frame... which would mean SCOR hasn't made ANY improvements for durability of the frame and we should expect replacement frames to fail equally. I hate this...

1 ride! on the road! How do you even explain or justify a failure like that...
 
Es gab ja Veränderungen am Hinterbau, weil besonders beim LT Modell das Kettenblatt bzw. der Spider schleifen konnte. Ich meine 2024… sicher bin ich mir da aber beim Modelljahr nicht ganz.
 
Update, the bike shop informed me the frame set has arrived. This has turned a lot better than I expected. Folks have reported waiting 30 days, 54+ days and still haven't received, 8 months...

To follow up... the frame arrived then went to wrong dealer location. The dealer also wanted proof of destruction of the old frame set, since SCOR provided the whole frame (front & rear triangles).

Anyway, they just shipped me the frame... after a lot of back and forth regarding the destruction which I haven't done yet. I applied for warranty on 9.23.2025 and 11.13.2025 the frame is in shipment to my home.

Frame cracked after 6 rides and I'm currently at ride 26. I haven't been sending big drops, like I was at first to try and keep this bike from catastrophically breaking.

We'll see how long the new one lasts...
 
:rolleyes:
…. The SCOR 6080 z is marketed as, " is a downhill bike with a built-in shuttle"... but only rated ASTM 4. So do not go DH/park.
That’s not correct.
The Scor 6080Z has an Aluminium Frame and is rated ASTM 5
MY 6080 has now about 2800km and everything’s fine.. ride in different Bikeparks here in Switzerland

@Edit
Strange, at the time of purchase, the scor website still listed ASTM 5, but now it only lists 4.

However, all the tests I can find still list ASTM 5.

I think they downgraded it because of the wheels. The DT Swiss H1900 are only ASTM 4.

Look here: https://www.emtb-news.de/news/scor-6080-z-gx-e-bike-2024-test/
 
Zuletzt bearbeitet:
That’s not correct.
The Scor 6080Z has an Aluminium Frame and is rated ASTM 5
MY 6080 has now about 2800km and everything’s fine.. ride in different Bikeparks here in Switzerland

@Edit
Strange, at the time of purchase, the scor website still listed ASTM 5, but now it only lists 4.

However, all the tests I can find still list ASTM 5.

I think they downgraded it because of the wheels. The DT Swiss H1900 are only ASTM 4.

Look here: https://www.emtb-news.de/news/scor-6080-z-gx-e-bike-2024-test/

I was being funny and cynical... my point was sometimes people bring up the fact the 4060 is rated to ASTM 4 when mentioning cracking frames.

I talked to my friends about the ASTM ratings, which aren't used or marketed in the US. They laughed at the 1.2m drop/jump and 30km/h or whatever the rating is. Who rides an ENDURO or 170/160 mm bike like that... nowadays, you might as well ride an XC or trail bike as their capable.

Even the 6080 is no longer rated ASTM 5... doesn't matter the reason, the motor, the wheels, the point is the bike is meant for DH and shuttle. There should be NO excuse for not having it rated 5. However, you look around and people are cracked those too (chain and seat-stays).
 
Received the frame set... just in time. Today the rear triangle cracked once again, but at the seat stay. This crack is jagged and I suspect fully through the carbon lay-up. First cracks noticed after 6 rides and now at 33 rides, this new crack. The original cracks at the front of the rear triangle haven't changed much since I first noticed them.

IMG_2268.jpg


IMG_2295.jpg


IMG_2294.jpg


How the original crack appear, today.

IMG_2298.jpg


IMG_2302.jpg
 
Da stellen sich mir natürlich drei Fragen:

1. wie viele Rahmen hat Scor noch auf Lager? Bzw. was passiert, wenn keine Rahmen für die Ersatzteilversorgung mehr vorhanden sind?

2. sind alle Austauschrahmen in schwarz/Midnight Disco? Ich hab meins absichtlich in Yum Gum ausgesucht und würde die Farbe auch gern behalten wenn es zum Garantiefall kommt.

3. Tausch der Komponenten an den neuen Rahmen geschieht auf eigene Kosten/Arbeitsleistung?

Edit: @bmwpowere36m3 is your main frame also cracked? It sure looks like a crack above the lower linkage bolt in the last pic.
 
Ich glaube tatsächlich, dass hier ein Spannungsproblem im Dreieck ist und wenn diese mal raus ist, dass durch die Masse weniger weiter reißt. Da sonst noch viel wildere Bilder im Netz sein müssten. Aber der andere Riss ist tatsächlich Interessant...

Wie hast du das jetzt gemacht, dass du einen Rahmen bekommst, ohne Zerstörungsnachweiß?

Ich warte noch auf meinen Ersatzrahmen und mein derzeitiger Rahmen liegt angesägt in der Ecke....
Wird langsam Zeit. Wobei jetzt erst mal Schnee liegt.
 
That naturally raises three questions for me:

1. How many frames does Scor still have in stock? Or, what happens if there are no more frames available for spare parts?

2. Are all replacement frames in black/Midnight Disco? I deliberately chose mine in Yum Gum and would like to keep the color if it needs to be replaced under warranty.

3. Will the replacement of components on the new frame be at my own expense/labor costs?

Edit: @bmwpowere36m3 is your main frame also cracked? It sure looks like a crack above the lower linkage bolt in the last pic.

1. Only SCOR/BMC knows this. If they run out of stock, I think they have three options...
  • produce more parts
  • refund customers in countries their obligated, such as Germany (maybe all of EU) due to legal guarantee in which the seller must repair or replace goods if they don't work as advertised or are faulty. I heard in Germany they get 3 chances, then they must refund your purchase. No such protections exist in US.
  • go bankrupt and absolve themselves of legal responsibility
  • last option, not realistic, sue them (take them to court)... since they offered a 5 year warranty when you purchased the bike. Assuming the parts or repair you need is within that 5 year period.
2. A member on the Facebook group talked with BMC recently, only colors left in just the rear triangle are mint and purple. Otherwise you get a whole disco midnight frame presumably. I've seen older 4060z with different color front and rear triangles... so I'd be prepared for that or a different color unfortunately.
3. Yes, warranty only covers parts. No, laboratory. Unless you do it yourself.

I went back and looked because I noticed it myself. I think that's just a hair or artifact of the image/lighting. It's not cracked.
 
I actually believe there's a stress problem in the triangle, and once that's relieved, the mass will prevent further tearing. Otherwise, there would be much more alarming pictures online. But the other crack is indeed interesting...

How did you manage to get a frame without proof of destruction?

I'm still waiting for my replacement frame and my current frame is lying partially sawn into the corner....
It's about time. Although there's snow on the ground right now.

I explained to the dealer my situation, frustration, and down-time with having to cut the frame and wait for a replacement. The frame did sit for over a month at the shop, but I kept riding the cracked bike.

They agreed to ship the frame to me and I would send them proof of destruction later.

Here's a catastrophic failure of a rear... you can see the cracks at the front and the seat stay. The cracks at the front appear to be the first visible failure point AND most commonly seen in pictures posted by owners. The cracked seat stay appears to take more time to develop and/or higher forces/impacts.

536278484_10161456353922341_6026973464661222458_n.jpg
 
Hallo in die Runde. Was sagen denn die Scor 4060Z Experten unter euch zu diesen Bildern?

Bike hat jetzt 3 Ausfahrten und 150km drauf und es gibt bereits die ersten Risse an dieser Stelle..

Mache mir gerade noch Hoffnung, das es nur der Lack ist, aber bei den anderen Bildern hier im Thread wird's mir gerade anders..

Meint ihr erstmal abwarten oder gleich dem Onlineshop ne Mail zukommen lassen, das hier womöglich ein neuer Hinterbau fällig wird?

1000082087.jpg

1000082086.jpg


Danke, Gruß Christian
 
Schwierig. Ist natürlich schon die klassische Stelle.
Du könntest mal weiterfahren und beobachten. An ein spontanes Komplettversagen glaube ich erstmal nicht.
Es gibt auch eine sehr aktive Facebook-Gruppe zu dem Bike. Dort hat ein User seinen verglichbar gerissenen Lack abgeschliffen und das Carbon darunter war in Ordnung.

Kannst du grob was zu deiner Fahrweise und Gewicht sagen? Mal einen besonders harten Einschlag gehabt?
 
Weiterfahren und beobachten werde ich auch machen, vielleicht bleibt es ja bei den Rissen.

Komplettes Versagen kann ich mir auch nicht vorstellen, wenn das reißt das Stück für Stück.

Die Facebook Gruppe kenne ich, bin auch schon Mitglied und hab auch den Beitrag gelesen was du meintest. Das gibt vielleicht etwas Hoffnung.

Gewicht ist knapp über 90kg fahrfertig.

Das Bike ist mit einer 160mm Gabel aufgebaut und mit einem Dämpfer mit 50mm Hub. Quasi genau zwischen ST und LT.
So hab ich's auch schon beim normalen 4060 ohne Motor gemacht.

Die ersten 2 Ausfahrten waren auf meinen Home Trails, da gibts paar Wurzeln usw. Nix spannendes, da wollte ich auch eher gucken wie das Ding so bergauf fährt.

Die 3. Ausfahrt war auf den Jura Trails in Neumarkt. Schöne Abfahrten, aber jetzt auch nix, was so ein Bike an die Grenze bringen sollte.
Fahrweise, hmm.
Ganz normal irgendwie.
Keine extremen Sachen, keine extreme Air Time, eher mal so Hüpfer, kein ballern, einfach mit dem Trail Spielen und genießen.
Mags eher flowig oder dann technisch und langsam.

Durchschlag oder heftiger Einschlag wäre mir jetzt nicht aufgefallen.

Das 4060Z fährt richtig richtig gut finde ich, fast noch besser wie das Modell ohne Motor, da es einfach satter liegt und die extra Power vom Shimano Motor natürlich auch Spaß macht.

Gruß Christian
 
Hello everyone. What do the Scor 4060Z experts among you think of these pictures?

The bike has now been on 3 rides and covered 150km, and there are already the first cracks in this area.

I'm still hoping it's just the paint, but looking at the other pictures in this thread is making me feel differently...

Do you think I should wait and see, or should I immediately send an email to the online shop to let them know that a new rear triangle might be needed?


Thanks, best regards, Christian

That's how they all start... I agree, ride it and keep an eye on it. Its going to fail eventually and when is hard to predict. I suspect a combination of loose pivot hardware (everything on this bike seems to work itself loose), your specific triangle (any defects, void, etc... during manufacture) and riding style (jumps, drops, slapping berms, etc...).
 
With a second frame, I can compare serial numbers. I found a second label, presumably from the factory in Taiwan, which was obscured on the rear triangle from view and painted over a bit on the front.

There’s the SCOR SN, typical number is:
4060Z-ss-22-Myyxxxxx (front triangle)
4060Z-RT-22-Myyxxxxx (rear triangle)

“New” frame SN:
4060Z-MM-22-M24xxxxx (front triangle)
4060Z-RT-22-M24xxxxx (rear triangle)

“Old” frame SN:
4060Z-MM-22-M23xxxxx (front triangle)
4060Z-RT-22-M23xxxxx (rear triangle)

Stands to reason “ss” is the size, “yy” the model/sales year and “xxxxx” unique sequential alphanumeric.

The “factory” label:

“New”
forgot to take a picture (front triangle)
H2309PM60402 22M2-後下叉-2 (rear triangle)

“Old”
H2307PM01630 22M2 前三角-M (front triangle)
H2309PM60272 22M2-後下叉-2 (rear triangle)

前三角 [translate front triangle]

後下叉 [translate rear crossbar]

The factory label doesn’t seem to indicate any difference, like version, other than being a higher sequential number.

The SCOR label indicates model year, but that maybe not be very telling on its own. Unless you had a very early model 2022. That would be the most interesting actually.

22M2, since this eMTB came out around 2022…. maybe the 2 at the end means a version 2. We know they redesigned the bike around 23-24 with a few changes. No 22M3 to indicate a newer frame or update. Unless a rolling production change, which I think in unlikely. I bet they just have a stock of these “newer” frames when they did a production run in 2023-2024.

IMG_2315.jpeg

IMG_2346.jpeg
 
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