(Zu?) leichtbau...

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Hallo Forum,

Sorry for writing English. I can read German without problems, but writing it is something else :)

I have plans for my ultimate Cyclocross bike, but some parts are still a problem. I am looking for the lightest rims (Felgen) and tires (Reifen). Also, which of the parts listed below are not suitable for cycloscross (to light/ to weak) and are better changed for which parts? (suggestions please). Is the Schmolke Prügel/Spurtstark Carbon handlebar (lenker) strong enough for cyclocross? :

Frame
- Kinesis (58cm; 1420gr.)
- Advance Titan cantisockel

Fork
- Advance Titan (560gr.)

Rear Derailleur
- Shimano DuraAce RD-7700 (195gr.)

Shifters/brakelevers
- Shimano DuraAce ST-7700 (195gr.)
- Shimano DuraAce BL-R600 (130gr.)

Bottom Bracket
- Shimano BB-7703 (spindle length: 118.5mm; 217gr.)
Crankset
- Shimano DuraAce FC-7701 (170mm; 42t.; 594gr.)
- Spooky carbon chainguards (für 42t.)

Chain
- Shimano DuraAce CN-7701 (weight: 304gr.)

Cassette
- Shimano DuraAce CS-7700 cassette (11-23t.; 160gr.)

Pedals
- Crank Brothers Tripple Ti Egg Beater (185gr.)

Hubs
- Heylight Superlight front hub (holes: 32; 64gr.)
- Heylight Superlight rear hub (holes: 32; 256gr.)
- Heylight Titan quick releases (52gr.)

Spokes
- Sapim Race Black (2,0/1,8/2,0; 360gr.)

Nippels
- Advance Titan (21gr.)

Rims
-

Tires
-
-

Headset
- Acros AH-02/S (84gr.)

Stem
- Advance Titan Road ahead

Handlebar
- Schmolke Prügel/Spurtstark Carbon (170gr.)

Brakes
- Spooky Carbon (including Ritchey Canti Pads: 212gr.)

Front Brake Cable Stop
- Spooky

Seatpost
- Advance Titan

Saddle
- AX-Lightness Endurance (73gr.)

Thanks in advance,
Timo
 
Off course the above bike is just a sweet dream, so here are the plans for my real new cycloscross bike. Any hints and tips, or comments/suggestions?:

Frame
- Kinesis 7005 aluminum (58cm; 1420gr.)

Fork
- Kinesis Cross Lite aluminum (black; 685gr.)

Rear Derailleur
- Shimano RD-6500-SS (215gr.)

Shifters/brakelevers
- Shimano ST-6510 (rechts)
- Shimano BL-R600 (links)

Bottom Bracket
- Shimano BB-6500 (spindle length: 118.5mm; 242gr.)

Crankset
- Shimano FC-6500 (170mm; 42t.; 643gr.)
- Spooky chainguards (for 42t.; aluminum; 80gr.)

Chain
- Shimano CN-HG73 (304gr.)

Cassette
- Shimano CS-6500 cassette (11-23t.; 210gr.)

Pedals
- Shimano PD-959 (346gr.)

Wheels
- Shimano LX HB-M570 front hub (holes: 32; 205gr.)
- Shimano LX FH-M570 rear hub (holes: 32; 426gr.)
-Sapim Race Black spokes (2,0/1,8/2,0; 360gr.)
- Sapim Aluminum spoke nipples (21gr.)
- Mavic Open Pro rims (holes: 32; 850gr.)

Tires
- Ritchey Speedmax Cross (700x30c; 620gr.)
- Michelin A3 cross inner tubes

Headset
- Ritchey Fuzzy Logic PRO (99gr.)

Stem
- Ritchey PRO O/S Road ahead, 110mm, Ø 31.8mm (155gr.)

Handlebar
- Ritchey PRO O/S, 440mm, Ø 31.8mm (250gr.)

Brakes
- Spooky aluminum

Front Brake Cable Stop
- Spooky

Seatpost
-

Saddle
- Selle Italia Flite TT (165gr.)
 
Ich würde für ein Crossrad Standardkomponenten verwenden.

Auf teure Felgen b.z.w eine teure Schaltung würde ich verzichten. Eine gefederte Gabel oder eine gute gefederte Sattelstütze machen aber Sinn.
Und die "EggBeater" die Du Dir ausgeguckt hast sind auch sehr zu empfehlen!

Gewicht ist nicht alles!

Gruß Graf Cannondale
 
Original geschrieben von Graf Cannondale
Ich würde für ein Crossrad Standardkomponenten verwenden.

Auf teure Felgen b.z.w eine teure Schaltung würde ich verzichten. Eine gefederte Gabel oder eine gute gefederte Sattelstütze machen aber Sinn.
Und die "EggBeater" die Du Dir ausgeguckt hast sind auch sehr zu empfehlen!

Thus, basically I should mix up parts from both my plans to get a light yet strong bike. Thanks for the advice "Graf"! :) Must say that I am not a big fan of suspention forks and/or seatposts on a cyclocross bike. I prefer the extra speed of a rigid construction over comfort. After all its just a one hour ride!

Who's got experience with (comments about) the use of the Spooky singlespeed setup? I picked it because I noticed that I hardly use gears outside the 42t front - 11.-23t. rear range, but I don't know from personal use if the single setup works fine.

Also, any comments on the Kinesis cyclocross frame? 135.00 Euros for a 7005 alu frame is a bargain, but is it good?

Thanks in advance,
Timo
 
Off-topic: Habe hier einige malen der "Advance" nahme gesehen.. Das ist also das ehemalige IBS titan ... oder??

Habe die ein website und email adresse?? Brauche ich. Danke! :bier:
 
Original geschrieben von Jeroen
Off-topic: Habe hier einige malen der "Advance" nahme gesehen.. Das ist also das ehemalige IBS titan ... oder??

Habe die ein website und email adresse?? Brauche ich. Danke!

Yep, thats IBS under their new name. They have a webaddress but its not linked to a website (I checked several times over the last months)

I've heared conflicting stories about IBS/Advance quality. Anybody here who uses (or used) IBS/Advance stuff and likes to comment?

Regards,
Timo
 
Hi TimoWr

ein paar Anmerkungne zu Deiner Reifenwahl

Schwalbe CX pro 295g
schoen leicht, muss mit hoeherem Luftdruck gefahren werden
=> in Kurven manchmal zickig
verwende ich taeglich auf meinem "Arbeitspferd"

Michelin Cyclo Cross Jet
wenn es richtig dreckig
wird Michelin Cyclo Cross Mud
die Kombination front: JET, rear: MUD ist auch nicht schlecht

und natuerlich Tufo (gibt es bei Oliver www.occp.de)
habe ich aber nicht - sollen aber sehr gut sein?
 
ach-ja Seatpost

Fast haette ich eine Tune (Carbone "Starkes Stueck") gekauft aber die war mir fuer die harten CX Anforderungen dann doch zu edel/ teuer. Weitere Sattelstuetzen in der Auswahl waren: Colorado (175g 89,90 Euro bei www.occp.de) und natuerlich Ritchey.

Meine Wahl fiel dann auf eine Ritcheys - schon wegen der schoen glaenzenden Klemmvorrichtung, ein Blickfang fuer alle die an meinem Hinterrad kleben :) ... kommt selten genug vor ...
 
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