Cube Stereo one55 C:62 29" - SLX und andere Variationen

Aloha,
hat hier jemand schon Erfahrungen gemacht was das Praxis Girder Wave Kettenblatt angeht und die Haltbarkeit/Standzeit??? Meins ist an jedem 2ten Zahn schon sehr angefressen (nach knapp 4000KM/2te Kette).
Ich bin da sehr enttäuscht, da die sram XO am Bike vorher locker 6000KM gehalten haben.

Bilder sind vom ungereinigten Blatt während der Tour... wird nach jeder Tour gereinigt - von Anfang an.
 

Anhänge

  • 20240622_155416.jpg
    20240622_155416.jpg
    261,3 KB · Aufrufe: 154
  • 20240622_155940.jpg
    20240622_155940.jpg
    275,4 KB · Aufrufe: 120
  • 20240622_155906.jpg
    20240622_155906.jpg
    287,2 KB · Aufrufe: 131
Negativ. 4000km in 7 Monaten ist aber auch echt ein Wort, ich komme nicht einmal auf die Hälfte und habe es bereits ein paar Monate länger. Ich muss allerdings zugeben seit dem "Sommerbeginn" auch kaum mehr zum fahren gekommen zu sein.
Bist du mit Wachs oder Kettenöl unterwegs? Und noch immer mit der originalen Asse? Wie verhält sich denn da der Gummi inzwischen mit der Laufleistung?
 
Negativ. 4000km in 7 Monaten ist aber auch echt ein Wort, ich komme nicht einmal auf die Hälfte und habe es bereits ein paar Monate länger. Ich muss allerdings zugeben seit dem "Sommerbeginn" auch kaum mehr zum fahren gekommen zu sein.
Bist du mit Wachs oder Kettenöl unterwegs? Und noch immer mit der originalen Asse? Wie verhält sich denn da der Gummi inzwischen mit der Laufleistung?
IMMER Öl. Die letzten 6 Wochen hab ich mit Asse maxxterra gemacht und nicht maxxgrip vorne! War bei den sommerlichen Temperaturen doch arg klebrig und hat ohne Ende Energie gefressen ;). Selbst der Maxxgrip hat noch die kleinen Nuten in den Stollen... (ca. 3300KM schätze ich).
Ich fahre ca. 8000-10000KM im Jahr. Davon ca 90% mit dem Enduro, 3%Rennmaschine (wenn ich mal keine Power habe aber raus will/muss), Rest mit MTB Klassikern. Im Bikepark fahre ich zu 90% mein DH Bike. Für mich ist das normal ;)
 
Zuletzt bearbeitet:
Heyho,
Danke für diesen Thread ;-) Jetzt meld ich mich auch mal…

Ich fahre auch das One55 in L (88er SL, 1,85cm) und es taugt mir. Für die verspielten Hometrails ideal, für High-Speed hätte es wohl auch die XL getan.

Hier mal ein Paar Erfahrungen:
  • One Up Dropper V2 in 240mm passt gut rein (siehe Bilder)
  • Sitzstrebe rechts hat sich der Gummipatch auch gelöst, ich habe es mit einem Schlauch geschützt
  • Vivid Ultimate hat bei mir reingepasst - Bitte die Anleitung von Rock Shox zum Freigang beachten! (Testfahrt steht noch aus)
  • 30Z E-Thirteen Helix verbaut, ein Kettenglied habe ich dafür entfernt
 

Anhänge

  • IMG_7429.jpeg
    IMG_7429.jpeg
    563,4 KB · Aufrufe: 162
  • IMG_7428.jpeg
    IMG_7428.jpeg
    353,8 KB · Aufrufe: 156
  • IMG_7430.jpeg
    IMG_7430.jpeg
    315,3 KB · Aufrufe: 135
  • IMG_7431.jpeg
    IMG_7431.jpeg
    301,3 KB · Aufrufe: 136
Zuletzt bearbeitet:
Noch was für die, die es interessiert ;-)

Das One55 TM in L hatte im Shop folgenden Rock Shox Super Deluxe drin: 0L1LNL138

Ich bin zeitweise einen Ersatzdämpfer Rock Shox Deluxe Select+ gefahren, 0 Token LN(Zugstufe) LC(Druckstufe) LO Force: 380

Der war auch ok, habe aber ca. 15psi mehr als gewöhnlich rein. Hatte dann gut Pop und der geringere Druckstufen Tune hat mir auch getaugt.
Der Lockout der Rockshox Dämpfer i.V. zum Fox X2 ist m.E. merklich straffer und beruhigt das Heck beim Pedalieren auch „ohne großen Kettenzug“ ;-)
 
Mir ist's manchmal zu ruhig bzw. fängt der Hinterbau beim schnelleren Treten etwas an zu "hoppeln".
Deshalb die Frage, kann man den RS Super Deluxe Dämpfer vom One55 TM so einstellen, dass er im Lockout noch ein bisschen federt, aber offen alles bleibt wie es ist?
 
Mir ist's manchmal zu ruhig bzw. fängt der Hinterbau beim schnelleren Treten etwas an zu "hoppeln".
Deshalb die Frage, kann man den RS Super Deluxe Dämpfer vom One55 TM so einstellen, dass er im Lockout noch ein bisschen federt, aber offen alles bleibt wie es ist?
Hast Du ggf. n bisschen zuviel Rebound drin? Meiner (X2) federt auch "gelocked" geringfügig, nur halt deutlich straffer als offen.
Ich war ziemlich skeptisch anfangs, wegen der wenigen Einstellmöglichkeiten. Insgesamt finde ich persönlich für mich, dass die das Grundsetup ziemlich gut hinbekommen haben.
 
Zuletzt bearbeitet:
Hi everyone,

Apologies for using English, I don't speak German, but I can assure you I did my best to go through the threads with Google Translate/GPT before posting here. I'd appreciate your insights and help, considering that I live in a country where I cannot try the bikes and I have to order this one based on my research.

Namely, I'm struggling to decide on the right size for the One55 SLX. I'm 184.5cm tall with 85 inseam (my arm span is 186.8cm if that accounts for something). I know that everything points out to being L, however today I drove to a neighboring country (for 3 hours), to a place that has the bike in L and XL, and sitting on them both made me even more confused than I already am. Unfortunately, I wasn't able to try the bikes (they had no pedals) and I was only allowed to sit which I'm not sure helped much.

The L felt kinda "at home", but then I asked the guy who worked there to take a picture and it suddenly looked very small on me.

The XL - definitely more stretched and a bit weird, but I definitely could see myself riding that one too. The problem is that I was not able to actually sit on them properly, nor stand up on them, so I was hoping I could hear from someone in a similar situation and that would help me choose.

@pimpelmoser - you mentioned riding an L and you seem to be taller with me, with a longer inseam. Is the bike comfortable for you? Is it stable at high speed? I feel that the L could work very well for me if it works for you. I come from a Ghost Nirvana Essential hardtail in L which was a bit short, but I fixed that with a dropper with offset and pushing the seat way back. The reach on the Cube in L (475mm) seems kinda logical compared to 502mm in XL.

Once again, apologies for the inconvenience regarding the language, and thanks in advance for all your help!
 
Hi everyone,

Apologies for using English, I don't speak German, but I can assure you I did my best to go through the threads with Google Translate/GPT before posting here. I'd appreciate your insights and help, considering that I live in a country where I cannot try the bikes and I have to order this one based on my research.

Namely, I'm struggling to decide on the right size for the One55 SLX. I'm 184.5cm tall with 85 inseam (my arm span is 186.8cm if that accounts for something). I know that everything points out to being L, however today I drove to a neighboring country (for 3 hours), to a place that has the bike in L and XL, and sitting on them both made me even more confused than I already am. Unfortunately, I wasn't able to try the bikes (they had no pedals) and I was only allowed to sit which I'm not sure helped much.

The L felt kinda "at home", but then I asked the guy who worked there to take a picture and it suddenly looked very small on me.

The XL - definitely more stretched and a bit weird, but I definitely could see myself riding that one too. The problem is that I was not able to actually sit on them properly, nor stand up on them, so I was hoping I could hear from someone in a similar situation and that would help me choose.

@pimpelmoser - you mentioned riding an L and you seem to be taller with me, with a longer inseam. Is the bike comfortable for you? Is it stable at high speed? I feel that the L could work very well for me if it works for you. I come from a Ghost Nirvana Essential hardtail in L which was a bit short, but I fixed that with a dropper with offset and pushing the seat way back. The reach on the Cube in L (475mm) seems kinda logical compared to 502mm in XL.

Once again, apologies for the inconvenience regarding the language, and thanks in advance for all your help!
Hi and welcome!
From my point of view, the L should fit to you. I am 10cm taller than you and drive XL. It depends on your own feeling/focus, if you prefer a long good riding on downhill or a dynamic riding style... for the first XL could be fine, but for the second i would choose L.
 
Hi everyone,

Apologies for using English, I don't speak German, but I can assure you I did my best to go through the threads with Google Translate/GPT before posting here. I'd appreciate your insights and help, considering that I live in a country where I cannot try the bikes and I have to order this one based on my research.

Namely, I'm struggling to decide on the right size for the One55 SLX. I'm 184.5cm tall with 85 inseam (my arm span is 186.8cm if that accounts for something). I know that everything points out to being L, however today I drove to a neighboring country (for 3 hours), to a place that has the bike in L and XL, and sitting on them both made me even more confused than I already am. Unfortunately, I wasn't able to try the bikes (they had no pedals) and I was only allowed to sit which I'm not sure helped much.

The L felt kinda "at home", but then I asked the guy who worked there to take a picture and it suddenly looked very small on me.

The XL - definitely more stretched and a bit weird, but I definitely could see myself riding that one too. The problem is that I was not able to actually sit on them properly, nor stand up on them, so I was hoping I could hear from someone in a similar situation and that would help me choose.

@pimpelmoser - you mentioned riding an L and you seem to be taller with me, with a longer inseam. Is the bike comfortable for you? Is it stable at high speed? I feel that the L could work very well for me if it works for you. I come from a Ghost Nirvana Essential hardtail in L which was a bit short, but I fixed that with a dropper with offset and pushing the seat way back. The reach on the Cube in L (475mm) seems kinda logical compared to 502mm in XL.

Once again, apologies for the inconvenience regarding the language, and thanks in advance for all your help!
Hi,
I'm 172cm tall with 80 inseam and I ride an L with a 40 mm stem. The general recommendation for me would be M but that is too short for me. I find that more reach definitely improved my riding, especially in fast and rough sections. I had a Canyon Strive (420 mm Reach), a Transalp Signature (450 mm Reach) and a Radon Swoop (460 mm Reach). Now I ride a Stereo 155 (477 mm Reach) and a Bird Aeris 9 (480 mm Reach).
Hope that helps.
 
Thanks so much for taking the time to reply, guys!

@BikingDevil, I'm increasingly learning towards the L too. Trying to gain some logical perspective on this - it makes little sense for us both to ride the same size considering that you're 10cm taller. While the XL didn't feel like a completely wrong size of bike, I'll have to admit, it felt a bit like a "boat" to me. And I believe that feeling should be a significant factor in my decision. I'm still bitter that I wasn't able to sit on it and try it properly.

@streblov You're making me consider an XL with a shorter stem (maybe 30mm). That would probably fix the feeling of being overstretched a bit. But I think that doesn't completely negate the characteristics of a larger frame. Please let me know if my thinking is right - coming from a Nirvana with a 457mm reach (which felt small, so I pushed my seat to the back), the 477mm is a more logical step up than 502mm? Again, the L felt comfortable, I'm just worried that I'll regret it later if it happens to be too small.

I was able to get the photos from the guy, btw. They are a bit unflattering (I think my t-shirt bubbling up makes me larger than I really am:)), and I was not even able to sit properly due to the bikes having no pedals. However, there are people here who are very well-versed in body position and bike geometry, so maybe this could help you steer me in the right direction.

First, the One55 Race which was L.

IMG_6838.jpg



Second, the One55 SLX in XL .

IMG_6839.jpg



Really looking forward to hearing your thoughts! I'm disappointed that this was the best I managed to get after driving 3 hours just to sit on the bikes, but I guess it's better than nothing. Thanks a lot! 🙏
 
I am with @streblov
Don't buy a bike you haven't ridden! They should have some pedals to try the bike(s) - even if it's just a ride on the parking lot.
You should try out some cornering and sprints to get a feeling. All other just sitting on the bike is bullshit - sorry! It's not the reality how you are moving/pedaling on and with the bike.
 
BTW: I think the race version is a better deal:
Da keine Rückmeldung erfolgte, greife ich das nochmal auf und kommentiere es mal, warum ich persönlich das definitiv nicht so sehe ;).

1. Lenkzentrale zwar auch RF aber die günstig(st)en Komponenten (Chester Lenker und Aeffect Vorbau).
2. Laufräder bzw. Naben ohne Centerlock, was eindeutig Nachteile bringt, da kein Formschluss bei der Aufnahme.
3. Schaltung Sram GX ist gerschmackssache und sicherlich nicht viel schlechter/anders als ne XT in der Funktionalität, aber n NX Schalthebel ist der letzte Sch... - ausserdem kann ich beim XT Shifter 2 Gänge gleichzeitig runterschalten, was eben nur Shimano ab XT bietet.
4. Keine Carbonkurbel!
4.1 schlechtere Gesamtübersetztung - warum hat das Race kein 32er Kettenblatt(?) - ich kann mit 32:51 (XT beim SLX) gefühlt ne 90° Wand hochfahren und mir ist 32:10 noch zu lasch für bergab... also die Konfiguration des "Race" (Kassette 10/52Z mit 30er Blatt) erschließt sich mir nicht.
4.2 KEINE Kettenführung beim Race (okay die serienmäßige beim SLX ist besch....)
5. Die MT Thirty Bremse von Magura ist auch nicht verkehrt was die reine Power angeht, aber der Hebelweg ist länger, da mehr Abstand der Beläge zur Scheibe und damit ist auch die mangelnde Einstellbarkeit der Bremsgriffe ein Manko mMn. Die Bremsgriff-HEBEL sind ausserdem einfach nur billig gemacht (damit meine ich also nichtmal den Plastecompound (fahre am DH selber ne MT7), sondern eben den billigen nachgiebigen Flexhebel.
6. Ob man Fox oder RS bevorzugt ist oft reine Geschmackssache, aber auch hier bin ich eher bei der FOX 36 Performance Elite, was Tests bestätigen.

Also für 500€ mehr ist das SLX der bessere Deal!

Achtung: ich vertrete hier nur meine persönliche Meinung und jeder kann/soll/muss selber entscheiden ;)
 
Zuletzt bearbeitet:
@BikingDevil , mein Race kam mit einem 30er Kettenblatt und finde ich auch gut so, bergab noch mit treten zu können ist mir eher gleichgültig.
Ansonsten zu dem jetzt im Juli gezahlten Preis kann ich nicht meckern - da war noch ein wenig Detailtuning drin.
Z.B. X.01 Shifter/Kette und eine 185er BikeYoke. Vom alten Bike kamen dann im Teiletausch hochwertigerer Lenker+Vorbau, KeFü+Bashguard. Die verbaute 150er Cube Stütze ging auch ins Altbike.
Ich wollte halt Rockshox Federung, und mit der SRAM Schaltung bin ich trotz sehr langer Zeit nur Shimano tatsächlich völlig zufrieden.
 
Zuletzt bearbeitet:
Hello
Sorry for writing in English, unfortunately I don't know German.

I'm going to buy Cuba Stereo one55.
I would like to ask how it climbs and what is the general impression of riding downhill?

Of course, I'm addressing the owners of this frame
 
Hello
Sorry for writing in English, unfortunately I don't know German.

I'm going to buy Cuba Stereo one55.
I would like to ask how it climbs and what is the general impression of riding downhill?

Of course, I'm addressing the owners of this frame
From my point of view, it climbs well (enough). It is a very good allrounder. For "just" downhill there are better bikes on the market...
I ride trails, trials and even bikepark with it.
 
Thanks @BikingDevil
I'm looking for a bike for one season, something relatively universal with modern geometry.

I'm changing from Ibis Ripmo V1.
Ultimately, probably for the 2026 season, Ibis Ripmo V3 will be purchased.
I tested this frame a few days ago and the bike rides great.
 
Zurück