Rocky Mountain Altitude 2021

Ben-HD

Forum-Team
Punkte Reaktionen
1.495
Yooooo! Ganz frisch eingetrudelt, noch ein Bike Check von Jesse Melameds Rocky Mountain Altitude 2021:

Ben-HD

Forum-Team
Punkte Reaktionen
1.495
1619950398862.png

1619950414263.png

1619950434058.png

Punkte Reaktionen
6
Nabend,
können sie glücklichen Altitude-Besitzer mal ihre Rahmengröße und Körpermaße als Anhaltswerte nennen? Das wäre super.
Fahre akt. das Altitude Powerplay und ein SC Megatower, beides XL. Das Rocky ist schon relativ kurz ggü. dem SC. Beide haben ihre Vor- und Nachteile und ich erhoffe mir durch das Update beim Altiude, dass es quasi "in der Mitte liegt" der beiden Bikes liegt.

Vor kurzem konnte ich mal 5 min auf einem aktuellem Instict in Größe L fahren. Es fühlte sich schon relativ kompakt an, ähnlich dem Powerplay in XL. Kann das einer bestätigen?

Vielen Dank!

Punkte Reaktionen
707
Nabend,
können sie glücklichen Altitude-Besitzer mal ihre Rahmengröße und Körpermaße als Anhaltswerte nennen? Das wäre super.
Fahre akt. das Altitude Powerplay und ein SC Megatower, beides XL. Das Rocky ist schon relativ kurz ggü. dem SC. Beide haben ihre Vor- und Nachteile und ich erhoffe mir durch das Update beim Altiude, dass es quasi "in der Mitte liegt" der beiden Bikes liegt.

Vor kurzem konnte ich mal 5 min auf einem aktuellem Instict in Größe L fahren. Es fühlte sich schon relativ kompakt an, ähnlich dem Powerplay in XL. Kann das einer bestätigen?

Vielen Dank!

186cm mit SL 90cm und Large.

Punkte Reaktionen
707
Danke, dass trifft meine Maße sogar ganz gut.
Die wollte ich nicht vorenthalten, 187 cm und ebenfalls 90 cm SL.

Und soweit zufrieden mit der Rahmen Größe nehme ich an?
XL wäre zu viel zu groß für dich gewesen?
Ich habe immer die L gewählt mag es spielerisch….beim Element 2011, Altitude 2014, Instinct BC 2018 (das war das einzige welches ich auch mal in der XL zur Probe gerollt bin). Das 2021 Altitude habe ich blind bestellt. Mit der Größe sind wir immer zwischen L und XL.

Punkte Reaktionen
6
Mal n DHX2 ausprobieren, leider war es heute viel zu matschig um einen validen Eindruck zu bekommen.
Wie hast du das mit dem Tune gemacht? RM gibt ja an, dass die Dämpfer für jede Rahmengröße einen "extra Tune" haben oder kann dies unter Marketing abgehakt werden?
Oder andersherum gesagt, wenn du ein passendes Setup gefunden hast, sind die o. g. Punkte auch hinfällig.

Edit: Was natürlich noch interessanter ist, wie sind die ersten Eindrücke? Bei dem feinen Wetter konntest du ja gewiss ein paar schnelle Runden drehen ;-)

Punkte Reaktionen
255
Ich habe heute mein Altitude auch zum ersten mal eingerollt. 175cm, M, 29er. Positiv, es ist leise und es ist den ticken agiler als mein Enduro in S3 was ich gewollt habe. Was mir aber heute bei der ersten fahrt gar nicht gefallen hat, war der Hinterbau mit dem X2. Ich habe den mal gemäß den Einstellungen eingestellt, es hat sich racig/straff angefühlt, aber total unruhig. Für mich als Flatpedal Fahrer war ich mehr beschäftigt die Füsse auf den Pedalen zu halten. Ich werde denn jetzt noch weiter testen/einfahren oder hat wer schon einen Tipp was er bei seinem gemacht hat?

Ben-HD

Forum-Team
Punkte Reaktionen
1.495
Moin Stefan,

wieviel Luftdruck und sag hast du denn? Und welche Druck- und Zugstufeneinstellungen hast du genommen? Klingt ja recht deutlich nach zuviel Luftdruck und/oder zu straffer Druckstufe.

Gruß aus der Nachbarschaft.

Punkte Reaktionen
255
Setup.png

215 psi hab ich reingemacht und bin auch auch auf gut 20mm gekommen.
LSR 8
HSR 3
LSC 10
HSC 5

Hat sich irgendwie auch so angefühlt als wäre er viel zu straff. Ich werde mal komplett die Luft ablassen und dann immer durchfedern. Eventuell war ja der Ausgleich mit der Negativkammer nicht richtig. Er ist mir übrigens 2 mal heftig durchgeschlagen.

Gruß

Punkte Reaktionen
255
Ok. Danke. Ich check das morgen mal mit den Spacern. Werde mich dann wohl mehr mit dem neuen X2 beschäftigen müssen, mein letzter war ein 2017er .. und der 2020er vom Enduro. Die liefen so wie sie sollten. Schönen Abend noch.

Punkte Reaktionen
707
Wie hast du das mit dem Tune gemacht? RM gibt ja an, dass die Dämpfer für jede Rahmengröße einen "extra Tune" haben oder kann dies unter Marketing abgehakt werden?
Oder andersherum gesagt, wenn du ein passendes Setup gefunden hast, sind die o. g. Punkte auch hinfällig.

Edit: Was natürlich noch interessanter ist, wie sind die ersten Eindrücke? Bei dem feinen Wetter konntest du ja gewiss ein paar schnelle Runden drehen ;-)

Auf dem Bild habe ich den 2020er DHX2 verbaut. Den gibt es nicht in verschiedenen Tunes, das geht erst ab den 2021er Modellen (DHX2 bzw. Float X2).

Ich habe nun in 60km und 2000 tm mein Set Up erfahren, da ja die Angaben im Handbuch von RM sich nur auf die 21er Dämpfer Modelle beziehen. Da unterscheidet sich die Anzahl der Klicks deutlich zwischen 20er und 21er (zB bei der HSC).

für den 20er DHX2 bin ich nun mit den folgenden Einstellungen zufrieden (80kg)
  • 500 lbs Feder
  • HSR 5 / LSR 7
  • HSC 15 / LSC 14
alle Werte von voll geschlossen

Aber der original verbaute DPX2 ist auch echt ein guter Dämpfer, der DHX2 war jetzt nicht weltbewegend besser, als das ich bereits wäre immer die 400g Mehrgewicht in Kauf zu nehmen. Außerdem finde ich den Pop vom DPX2 ganz angenehm und spielerischer. Der DHX2 klebt schon ziemlich auf dem Boden.

Die Tunes beim Altitude sind ALLE gleich, da ist nix mit unterschiedlichen Tunes. Wo es sich unterscheidet ist die Länge des Dämpfers beim S und M 650b Modell. Wahrscheinlich ist das bei RM mit size specific Tune gemeint.
siehe hier:

Nun habe ich hier noch einen DHX2 2021er Modell hier, allerdings mit einem „falschen“ Tune.
Benötigen würde ich folgendes:
CM, JCR010, Rezi CM (Compression Medium, Rebound irgendwas, Lock Compression Medium)

Mein 21er DHX2 ist wie folgt spezifiziert:
ECC010, ECR010, Rezi CM (Compression irgendwas, keine Ahnung, Rebound irgendwas, Lock Compression Medium)

Wie sich die 7 Compressions und 9 Rebound Tunes unterscheiden - keine Ahnung 🤷‍♂️ - hier mal die Liste aller Fox Tunes (die mit der neuen Dämpfer Architektur 2021 wieder möglich sind beim DHX2 und Float X2)

3C93CB8C-C06D-496D-84FE-FCF821E6A7AC.jpeg

Den 21er DHX2 habe ich heute mal eingebaut und mit den Werten aus der RM Tabelle eingestellt, allerdings nur ein wenig Probe gerollt. Da hat der sich sofort tatsächlich besser als der 20er DHX2 angefühlt. Bin heute nicht mehr zum Testfahren gekommen, folgt noch die Tage.

22E871D1-CB12-40B4-9745-C5945B7E91A5.jpeg

Punkte Reaktionen
707
Anhang anzeigen 1282988

215 psi hab ich reingemacht und bin auch auch auf gut 20mm gekommen.
LSR 8
HSR 3
LSC 10
HSC 5

Hat sich irgendwie auch so angefühlt als wäre er viel zu straff. Ich werde mal komplett die Luft ablassen und dann immer durchfedern. Eventuell war ja der Ausgleich mit der Negativkammer nicht richtig. Er ist mir übrigens 2 mal heftig durchgeschlagen.

Gruß

Sag gemessen mit LSC ganz geöffnet?
Prüfen des korrekten Kammerausgleichs schadet nicht, kostet nix und geht schnell. Spacer müssten lt. RM 2 x 0.3 verbaut sein.
Mit welcher Ride 9 Einstellung bist Du unterwegs?
In welcher Fahrsituationen fühlte es sich straff an?

Punkte Reaktionen
255
Ich mach mich heute noch mal dran an das Setup. War gestern im Prinzip nach der Tabelle eingestellt. Ich dachte die wäre RM spezifisch ist aber ja nur die Kopie der Fox Tabelle. Bin es in Setting 5 gefahren. Ich habe einen -1 Works verbaut und wollte nicht gleich zu flach werden bei der ersten Fahrt. Druck auf dem Vorderrad war kein Thema, insofern werde ich heute mit 3 fahren. Probleme hatte ich gestern bei moderatem Gefälle (leicht auf der Bremse) mit Stufen (30+ CM) das ich im Prinzip vom Hinterbau in den Lenker geworfen wurde. Teilweise beim ersten, teilweise auch erst bei mehreren Schlägen in schneller Folge.
Ich werde mich heute nochmal damit mehr befassen und wenn es klappt noch eine Runde fahren. Ich melde mich dann.

Punkte Reaktionen
255
Also ich habe bei dem X2 gestern komplett die Luft abgelassen. Er hat sich dann komplett zusammen gezogen. Beim aufpumpen waren bereits nach 10 Hüben 100 PSI drin und er hat sich vielleicht 5mm wieder bewegt. Danach habe ich nochmal die Luft komplett abgelassen, alles komplett aufgemacht. Beim aufpumpen kam dann auch ein entsprechendes "zisch" Geräusch. Danach ließ er sich so aufpumpen wie ich das kenne. Allerdings bin ich schon bei nur 180 PSI bei weniger als 20mm SAG (80 Kilo). Ich hab zwar jetzt auf Ride3 gestellt, aber soviel mehr Progression am Anfang? Irgendwie fühlt er sich auch einfach viel zu Straff an. Ich glaube fast der kann direkt zum Service zu Fox ... Wenn ich den X2 mit dem anderen 2021 am Levo was daneben steht vergleiche ... der bewegt sich sofort beim kleinsten Druck auf den Sattel. Bin morgen jetzt denn ganzen Tag im Bikepark, mal schauen was draus wird.

Ben-HD

Forum-Team
Punkte Reaktionen
1.495
Ein Test von NSMB über das Altitude C70:

LONG TERM REVIEW​

Review: 2021 Rocky Mountain Altitude C70​

Words Graham Driedger

Photos Deniz Merdano (Gavin Kennedy & Graham Driedger where noted)

Date Nov 30, 2020

Reading time 8 min

Rocky Mountain set out to fill a tall order with the 2021 Altitude; capture the top of the EWS podium, and give amateur riders a platform to push themselves into more aggressive terrain and higher speeds. Seeing as Jesse Melamed piloted the all-new Altitude to win two out of three Enduro World Series stops of 2020, I'd think Rocky is wearing the humble Canadian version of a Cheshire Cat grin.
The 2021 Altitude C70 is an incredibly composed machine which climbs efficiently for a 160mm bike and dances and sends over terrain you'd regularly choose to walk. I'd be lying if I told you I want to give the bike back. For my initial impression of the 2021 Rocky Mountain Altitude C70, including details like geo, spec, and pricing head this way.

DSC03769_denizmerdanodenomerdano_altitude.jpg

Rocky Mountain Altitude C70 Key Features

• Intended Use: All Mountain/Enduro
  • Size Tested: Large
  • Rear Travel: 160mm
  • Frame Material: Smoothwall Carbon
  • Wheel Size: 27.5" S/M, 29" dedicated to M/L/XL
  • Suspension Layout: Smoothlink four bar
  • Ride-9 geometry adjustment + 2 position chainstay = 18 geometry modes!

Geometry​

The 2021 Altitude features modern geometry, but sticks to safe middle-ground numbers instead of going ultra-progressive. Rocky Mountain specs their Ride-9 geometry chip at the lower shock mount, which offers a litany of geometry options. It also alters the suspension's spring rate, which I'll discuss later. The Ride-9 settings allow riders to fine-tune the Altitude to suit a terrain spectrum from steep and chunky to lesser angle flow. Furthering the adjustability equation is a two-position dropout flip chip, giving a 10mm fore/aft chainstay length adjustment.

Ride-9 Numbers:​

Due to the staggering amount of numbers associated with the Ride-9 geometry adjustment chips, I'll list the values of position 1 (slackest/most progressive) and position 9 (steepest/most linear). For the full set of geometry values, here's Rocky Mountain's Geometry Chart.

Ride-9 Geometry numbers in Position 1 (slackest / most progressive) and Position 9 (steepest / most linear)​

Position 1Position 9
HA64.4°65..5°
STA75.4°76.5°
CS438-448mm436-446mm
Reach474mm486mm
WB1249mm1248mm

Screenshot_20201119-103257~2.png

The Ride-9 geometry adjustment alters angles and suspension rates.

Bike Setup​

I prefer the nasty steep stuff, therefore I started in position 1, offering the slackest angles and most progressive shock ramp. Eventually I settled into position 3, slightly reducing the linkage progression. The 478mm reach was instantly comfortable, the 75.8° seat angle feels very efficient for pedalling without cramping the cockpit. The 64.8° head tube angle is moderately progressive, but rest assured, the Altitude is incredibly composed in very steep terrain. For those who want slacker, an angle set is easily pressed in.
I primarily ran the long dropout setting. I made the mistake of switching to the shorter dropout position before riding what I'd consider one of the steepest and deepest of the North Shore locale. Off the bat, a steep rock face leads into a high speed, wide open loam chute. This drastic geometry alteration affected the stability in an unanticipated manner. I exited the rock too fast, bouncing and tripod-ing down the soft loam chute, luckily pulling my foot back to the pedal, narrowly avoiding a catastrophic wreck. Lesson learned - geometry adjustments shouldn't be done before committing to high-stakes trails in the middle of nowhere. As Rocky Mountain suggests in their incredibly detailed technical manual: Make gradual, incremental changes, take notes, and be methodical. Don’t adjust in a hurry before a big ride. Take your time and enjoy the process. Noted! Now that winter is bearing down on local trails, speeds have decreased, and I've been running the short dropout position confidently.

Ride-9 Position 3 Geometry numbers w/ Long Dropout selected​

HTA64.8°
STA75.8°
CS447mm
Reach478mm
WB1249mm

Rocky Mountain recommends 30-35% sag for the Altitude. I was most comfortable at 30% in the rear end. Fox recommends 15-20% sag for the 36 fork, I settled at 19%.

Fork: Fox 36 Performance Elite​

• Air Pressure: 95 PSI
  • Tokens: 1
  • High Speed Compression: 5 clicks
  • Low Speed Compression: 5 clicks
  • High Speed Rebound: 3 clicks
  • Low Speed Rebound: 8 clicks

Shock: Fox X2 Performance​

• Air Pressure: 240 PSI
  • Tokens: 2
  • Low Speed Compression: 8 clicks
  • Low Speed Rebound: 8 clicks
Tires were immediately set up with Tannus Tubeless inserts. I ran 19 PSI front, and 21 PSI rear.

DSC06307_denizmerdano_jurassicexplorer.jpg

Chundery, tight run outs while on the binders? No sweat.

Ride Impressions​

When I received the 2021 Altitude, my level of riding was beginning to reach the highest level of my previous season - albeit with inconsistencies. Prior to throwing a leg over the purple 2021 Altitude (AKA The Bicycle Formerly Known As Prince), Local Veteran Shore slayer/Occasional Ebike lover Trevor Hansen was quick to point out that I'd been skipping many a rock roll/gnarly section on some of my favourite trails. Whatever, Trevor. The parasitic ride regression permeated to many a feature I'd been regularly comfortable on. This change begged questions: Am I riding with a better sense of self-preservation? Am I trying to colour within the lines of "riding safely" due to COVID? Who knows. The Autumnal Chicken Hansen, at 57 years young, is not letting up with his own gnar factor. He pointed out that I wasn't riding like myself - once on the trail - and left me to drag behind in the loam until I was reminded again at beer o'clock, post ride.
I'm not stretching the truth when I say that the Altitude quickly put me at the top of many questionable features I'd skipped on recent rides, upping the bar to include these as standard operating procedures. This was not a gradual ascent either - I'm talking, two or three days. Then bigger features came into focus (such as the Dynamite Roll) which I'd not hit yet, but aspired to, a looong way in the future. Now, riding confidence and traction provided by the Altitude wasn't overt, but one which nudged you into considering capabilities, albeit very quicky. A natural inception of fast progression, if that makes sense.
The Altitude is an extremely smooth, sensitive and composed bike. Many days have been spent shuttling hot laps on the local North Shore mountains, and admittedly, not as many rides have been spent earning my turns by climbing. Whether the climb was via smooth roads or techy up-trails, I'd nearly always use the climb switch on the Fox X2 shock. This firms up the ride significantly, allowing minimal suspension bob. While activated, the climb switch also provides a surprising amount of small-bump compliance, and I've not experienced this on other bikes with the same feature. This gives max grip to slower technical ups, where one needs to manage their weight distribution while pedalling smoothly.

DSC06333_denizmerdano_jurassicexplorer.jpg

The Altitude is eager to give traction to climbs, and carries speed easily on flat areas of trail without wallowing in its 160mm of travel.

The Altitude wants to descend fast. Faster than you want COVID to end. Luckily, this isn't a purebred race machine which only rewards advanced riders. The level of small-bump sensitivity is incredible, and it sticks to the ground like shit on your shoe. Janky, awkward terrain leading into a big move is eaten up easily, which lets me keep my eye on the final prize, instead of getting off line and botching it. Rolling into a local, committing, two-step rock feature begins by snaking through off camber roots, down an off camber rock shelf, to a near-flat island of "safety" (with 20ft of exposure on the right) culminating in a steep, funnel shaped rock face exiting into a loose right hand berm. This complex terrain is swallowed by the Altitude. Then, it tells you to go just a hair faster.
A quick yank of the bars will send the Altitude skyward moderately fast, but what I'm most impressed by is how well it tracks, holding a line through slippery, off camber corners. Cornering feels very supportive, encouraging one to turn a hair later than usual. The Smoothwall carbon chassis feels stiff yet not harsh, and rebounds out of corners rapidly. Grip remains high in steep chunder, daring one to keep off the anchors for a just a little longer. The Altitude isn't a plow, but it can plow - preferring to be quick and light over most features, soaking up big hits, and recovering very quickly. During braking, the Altitude is composed and tells me I can stay further forward than I'd regularly be, particularly in the long chain stay setting. On big hits, the end-stroke progression ramps up smoothly, I've not experienced a harsh bottom out. I'm curious to try a coil shock on the Altitude, for even more supple grip, grip grip grip!

DSC06131_denizmerdano_jurassicexplorer.jpg

Don't touch your brakes - the bike will suck it up!

Build Notes​

• The newly redesigned 170mm Fox 36 Performance Elite fork is far more plush than the previous 36 (so much that it reminded me of my first Marzocchi Z1 experience circa 1999), with a near infinite amount of adjustability. In my 2.5 months of testing, the new 36 has unfortunately developed the all too common creaky CSU. This is fairly disconcerting, considering the fork has more or less been improved in every aspect other than addressing the creak. Word on the street is that Fox is now beefing up CSU bonds for the new production run of 36 and 38 forks - time will tell.
  • The X2 Performance rear shock offers low-speed rebound and compression adjustment, is very sensitive and feels balanced with the front end.
  • Shimano XT M8120 4-piston brakes are very strong, but I have experienced the wandering bite point. This isn't a deal breaker, but something to be mindful of. A quick lever pump usually alleviates the wonky throw. A 203mm rear rotor would be better suited than the factory 180mm. The Shimano RT-66 stamped rotors are a budget option compared to pricier Shimano Ice-Tech options. On a few occasions after lengthy descending, I thought the caliper had been knocked, but concluded that excess heat had warped the rotor. Lastly, the well-known audible Shimano pad clack showed up, so I attached thin velcro strips between the pad fins and caliper to eliminate the distracting sound.
  • Rocky Mountain paid close attention to local tire desires, with Maxxis Exo+ Assegai MaxxGrip on the front, and Minion DHR2 MaxxTerra in the rear. The soft compound front tire is the proper tool to tackle snotty roots in the PNW.
  • The wheelset is Raceface AR30 rims on a DT/Swiss 370 rear and Rocky Mountain sealed bearing front hub. I dented the rear rim almost immediately, and later blew three spokes out of the front wheel. I was diligent about checking spoke tension regularly, but many spokes loosened to an uncomfortable (lack of) tension, so a regular trip to ye olde truing stand is advised. I'm a heavier rider weighing 205lb/95kg, I don't think these wheels will last too long, I'll likely fit more robust rim when these are toast.
  • The full Shimano XT drivetrain has been flawless, though I did roach a rear derailleur in a clumsy fall, which was my fault. I'd appreciate a bash guard for chainring protection.
  • Contact points are extremely comfortable.
  • Raceface Turbine R dropper post has a light action and has remained trouble free.
  • The finish has held up admirably during many a dirt lay-down. Cables are routed cleanly, and have presented no wear from jostling around.
  • Molded rubber bits near the drivetrain eliminate any audible chain slap. The underside of the downtube is also nearly fully clad in stealthily molded rubber bits, saving the primo finish from rocks thrown by the front tire, and shuttle rash. There's no need to purchase an aftermarket downtube protector.

DSC06164_denizmerdano_jurassicexplorer.jpg

Grippy daze

Final Thoughts​

The $8599 sticker of the Altitude C70 is a bit steep, and I'd prefer to see a stronger wheel set, and a more adjustable damper on the rear. Luckily for hard riders, it's fair to say that aluminum rims are consumables, and won't last forever - allowing the rider to upgrade later on. Besides the wheel issues, the fit and finish of small details on the Altitude is top shelf. The cable routing is clean and the bike is quiet. Rocky goes to the nth degree to eliminate suspension friction, utilizing a bearing eyelet on the upper shock mount. The paint is gorgeous. Bearing shields are utilized to keep the muck out. The flip-chip dropout adjustment coincides with a flippable rear brake mount denoting the direction.
I love the 2021 Altitude. It's a bike which has boosted my riding in a very short amount of time. After seeing a digital maple leaf-wrapped prototype mid summer (Rocky, please put this colour way into production!) I was intrigued to learn that Rocky Mountain was developing a 160mm travel bike, particularly in close proximity to the Slayer release but the Altitude re-establishes its race pedigree with this model. The Smoothlink suspension platform features simple yet elegant lines – not adhering to the current trend of low shock mounting points, but retaining DNA from my high school bike crush, the Rocky Mountain DH Race. The complexities of the Altitude's suspension and geometry adjustability are vast, but the quality of the ride proves that the Altitude is a worthy bike for EWS pros, amateur enduro racers, and trail riders wanting to push their riding to the next level. At 32 pounds, the Altitude can efficiently work all day for the descent, yet is able to smash far harder than I'd originally thought – and I don't think I've come close to finding the limits of this bike yet.

Oben