TYEE - Fragen, Antworten und Diskussionen

Das Projekt neues Tyee ist im Augenblick auf Eis gelegt. Ich fahre jetzt noch eine Saison mein 2017er in L, obwohl es mir bei jeder Fahrt immer kürzer vorkommt.;)

Zu meiner Frage:

Ich habe noch eine 160er DebonAir rumliegen, die ich bei dieser Gelegenheit gerne testen würde. Diese hat jedoch einen Offset von 42mm, die eingebaute Yari einen von 46mm. Die Einflüsse der einzelnen Geo Winkel sind mir geläufig - mir geht es konkret darum zu fragen, ob jemand diesen Wechsel schon mal bei einem Tyee durchgeführt hat? Sollte das Ding - zusätzlich zum eh schon kompakten Feeling - wesentlich zappliger werden, verzichte ich auf den Umbauzauber.
 
Das Projekt neues Tyee ist im Augenblick auf Eis gelegt. Ich fahre jetzt noch eine Saison mein 2017er in L, obwohl es mir bei jeder Fahrt immer kürzer vorkommt.;)

Zu meiner Frage:

Ich habe noch eine 160er DebonAir rumliegen, die ich bei dieser Gelegenheit gerne testen würde. Diese hat jedoch einen Offset von 42mm, die eingebaute Yari einen von 46mm. Die Einflüsse der einzelnen Geo Winkel sind mir geläufig - mir geht es konkret darum zu fragen, ob jemand diesen Wechsel schon mal bei einem Tyee durchgeführt hat? Sollte das Ding - zusätzlich zum eh schon kompakten Feeling - wesentlich zappliger werden, verzichte ich auf den Umbauzauber.
Was für eine 160er Debonair meinst du?
 
Hallo zusammen,
mir wurde diese Woche mein Tyee AL MY 20 aus der verschlossenen Garage entwendet.
Falls jemand eins in folgender Beschreibung zum Verkauf sieht, bitte melden!!
Large, Marsred, Ultimate Deluxe Coil, RS Yari, LEV Si 150, Sram Code, Hans Dampf/MM, DMR Vault Pedale, Ergon SM Sattel.
An der Sitzstrebe befindet sich ein recht spezielle Beschädigung, siehe Bild. (btw. hat jemand an der gleich Stelle Probleme?)
1636233966230.jpg


Bin für jeden Hinweis dankbar!
 
Hallo zusammen,
mir wurde diese Woche mein Tyee AL MY 20 aus der verschlossenen Garage entwendet.
Falls jemand eins in folgender Beschreibung zum Verkauf sieht, bitte melden!!
Large, Marsred, Ultimate Deluxe Coil, RS Yari, LEV Si 150, Sram Code, Hans Dampf/MM, DMR Vault Pedale, Ergon SM Sattel.
An der Sitzstrebe befindet sich ein recht spezielle Beschädigung, siehe Bild. (btw. hat jemand an der gleich Stelle Probleme?)
Anhang anzeigen 1368384

Bin für jeden Hinweis dankbar!
Meinst du den "Schaden"?

F88F6C12-109B-48CD-AC72-6A3EBE64561B.jpeg
 
Hallo zusammen,
mir wurde diese Woche mein Tyee AL MY 20 aus der verschlossenen Garage entwendet.
Falls jemand eins in folgender Beschreibung zum Verkauf sieht, bitte melden!!
Large, Marsred, Ultimate Deluxe Coil, RS Yari, LEV Si 150, Sram Code, Hans Dampf/MM, DMR Vault Pedale, Ergon SM Sattel.
An der Sitzstrebe befindet sich ein recht spezielle Beschädigung, siehe Bild. (btw. hat jemand an der gleich Stelle Probleme?)
Anhang anzeigen 1368384

Bin für jeden Hinweis dankbar!
Tut mir leid für dich! Wo ists das Bike denn geklaut worden? Der Schaden wirkt schon sehr einzigartig, zumindest hab ich sowas hier noch nicht gesehen!
 
Hallo zusammen,
mir wurde diese Woche mein Tyee AL MY 20 aus der verschlossenen Garage entwendet.
Falls jemand eins in folgender Beschreibung zum Verkauf sieht, bitte melden!!
Large, Marsred, Ultimate Deluxe Coil, RS Yari, LEV Si 150, Sram Code, Hans Dampf/MM, DMR Vault Pedale, Ergon SM Sattel.
An der Sitzstrebe befindet sich ein recht spezielle Beschädigung, siehe Bild. (btw. hat jemand an der gleich Stelle Probleme?)
Anhang anzeigen 1368384

Bin für jeden Hinweis dankbar!
Hey. Kacke sowas.
Ich habe zwar kein Tyee, sondern ein Spindrift, aber die Umlenkung ist ja quasi gleich. Ich habe auch einen kleinen Schaden in dem Bereich. Siehe Foto. Ich denke das passiert, wenn sich dort kleine Steine oder sonstiger harter Dreck festsetzt.
1636357007942.png
 
Hey. Kacke sowas.
Ich habe zwar kein Tyee, sondern ein Spindrift, aber die Umlenkung ist ja quasi gleich. Ich habe auch einen kleinen Schaden in dem Bereich. Siehe Foto. Ich denke das passiert, wenn sich dort kleine Steine oder sonstiger harter Dreck festsetzt.
Anhang anzeigen 1369062
meint ihr, dass so etwas mit Rahmenschutz-Folie geschützt wäre?
 
Habe ich an meinem Spindrift auch entdeckt und denke, dass ein einfaches Stück Schutzfolie oder SlapperTape hier genügt. Dort sammelt sich halt der Dreck und kleine Steine, welche dann von der Umlenkung gegen den Rahmen gedrückt werden können.
 
Hey Jungs, habe ein bisschen gesucht aber leider nix zu dem Thema gefunden.

Kann vielleicht jemand von euch einen praktischen Vergleich zwischen dem Canyon Spectral 29 (160mm/150mm) und dem Propain Tyee 170/160 ziehen? Das Tyee ist ja angeblich sehr tritteffizient für die Kategorie Enduro. Ist es genauso für Touren geeignet wie der Allrounder Spectral 29?

Danke für eure Antworten!!
 
Wir haben beide Bikes, ein Tyee CF in L und ein Spectral CF8 allerdings Mullet und in M. Ich würde behaupten, Du machst mit beiden nix falsch aber es kommt ein bisschen auf Dein Profil an. Mein Rat wäre:

Nimm eher das Tyee,
  • wenn Du mehr bergab als bergauf fährst
  • unbedingt mit Coil, da spielt es seine Stärken mehr aus als mit Air
  • mit leichtem LRS, wenn es auch mal auf Tour gehen soll (sonst egal)

Nimm eher das Spektral 29, wenn Du
  • eher seltener einen Lift/eine Kabinenbahn nimmst
  • ein etwas leichteres Bike haben möchtest
  • ein breiteres Spektrum abdecken willst, v.a. "nach unten" Richtung XC

Das Spectral scheint derzeit absehbar verfügbar zu sein, vor Mai wird es aktuell mit dem Tyee schwierig.

Viel Spaß bei der Auswahl!
 
Moin Zusammen,

ich brauch mal Erfahrungswerte von den etwas schwereren Jungs hier.
Überlege mir einen Tyee Rahmen mit Fox Float X2 zu holen, bin aber nahe der 100KG Marke. Um genau zu sein bei 97KG fahrfertig. Gibt es hier Erfahrungswerte bezüglich des genannten Dämpfers? Funktioniert das noch gut? Oder lieber auf DHX2 gehen?
Man liest ja doch in einigen Tests, dass bei höherer Eigenmasse der Stahldämpfer die bessere Entscheidung wäre.

VG Jürgen
 
I’m posting in English and from the States. I will do my best to make this translator friendly.

I am looking at a new ride. Currently I have a 2018 Guerrilla Gravity Trail Pistola (AU frame) setup that I have made a few tweaks to. The rear at 130mm with a older Push 11-6 (more on this later). Front is at 150mm with an MRP Ribbon Air. The bike is around 33lbs (14.9kg) as it sits. Overall I like the bike, but I would like some component upgrades and hence here I am.

I am normally a size large. I’m 6-2 (188cm) with a 34in (86cm) inseam. I have a slightly shorter mid-section and find a reach around 470mm-475mm feels best. The reach is normally how I pick a bike size. I ride in the Front Range around Denver, CO. I also ride a lot around Crested Butte and Fruita, CO. Denver riding a 130/140mm bike is perfect, however in CB 150/160mm is the sweet spot. I ride techie climbs, chunk, fast/flow and may leave the ground but only slightly. I do not do bike parks or lift access. My average ride is 10-15+ miles (16-24+ km) and 1500-2500+ ft (457-762+ meters) of vertical. The best way I can describe the bike I want is something towards enduro, but an enduro bike that will never see a chairlift or race.

The current top to bikes on my list are the Canyon Specoral 8 (not really on list, but can not discount it), Orbea Occam LT M10 and the Propain Tyee Highend/Performance. I also like the WeAreOne Arrival, but the price tag for the components I like is not something I am comfortable spending and they are sold out.

I’m familiar with Canyon. My girlfriend has a road bike from them and is going to get a Grizzle gravel when they have stock. She’s also used the crash replacement on her current road bike. Overall a good experience. The Spectral 8 seems to be a good bike.

The Propain Tyee Highend build comes with Fox 36 and X2 both Factory, X01 drivetrain, Magura MT7 breaks. I do worry about getting Magura break pads here in the States. Not a lot of shops carry them. There isn’t really anything I would change on the build other than adding an MRP Ramp Control. The cost is 7k USD.

The Tyee Performance build is RockShox Lyrik Ultimate and Super Deluxe, X01 drivetrain, Code RSC breaks. Again nothing here I would change and everyone has SRAM break pads. The cost is 1100 USD less, too. The Tyee Performance is 5900 USD in the States. There is no configuration option for me. I can only pick the frame color and decal color. The build configuration is fixed. This is the bike I’m almost ready to buy.

The Occam LT M10 is full XT, but comes with a coil I am not thrilled about. I would ride the DHX to see if I like it. For the cost, I could easily replace it. Overall they are kind of hard to get in the States. There a few shops that might get some in and they want a non refundable deposit to hold the bike. I’ve heard good things about Orbea post sale, but I do not have any experience with them. In the States the Occam LT M10 is $6300 USD. Just like Propain, there is no real configuration option here in the States.

All the bikes are billed as an ‘all around bike’ in some fashion. The bikes lean towards the decent over the climb, but claim to climb very well. I found the Tyee’s anti-squat numbers are around 110%. That should give the Tyee a good climbing platform for the size. The anti-squat on the Occam is around 120%. That could mean better climbing.

Has anyone ridden both or either bikes and can provide their thoughts?

Has anyone setup the Super Deluxe lightweight (68kg with full kit) rider on the Tyee? All the adjustments on the Fox X2 and 36 do make me nervous.

Anyone have post sale experience with Propain?

Thank you all for reading and any feedback.
 

Anhänge

  • 990200B6-258E-479C-B92E-8AA98612EF97.jpeg
    990200B6-258E-479C-B92E-8AA98612EF97.jpeg
    133 KB · Aufrufe: 36
  • 34AC0756-30B5-45F6-B31B-8A8B30C90E0B.png
    34AC0756-30B5-45F6-B31B-8A8B30C90E0B.png
    521,8 KB · Aufrufe: 47
Moin Zusammen,

ich brauch mal Erfahrungswerte von den etwas schwereren Jungs hier.
Überlege mir einen Tyee Rahmen mit Fox Float X2 zu holen, bin aber nahe der 100KG Marke. Um genau zu sein bei 97KG fahrfertig. Gibt es hier Erfahrungswerte bezüglich des genannten Dämpfers? Funktioniert das noch gut? Oder lieber auf DHX2 gehen?
Man liest ja doch in einigen Tests, dass bei höherer Eigenmasse der Stahldämpfer die bessere Entscheidung wäre.

VG Jürgen
Hallo Jürgen. Ich habe mit dieselbe Frage mit meinen 100kg auch öfters gestellt. Habe nun das TYEE mit RS-Coil bestellt. Der Grund: Die bessere Federung hat sicher der Coil. Der einzige Nachteil sind die 300-400g Gewicht der Feder. Das habe ich Kompensiert, mit leichtem LRS und XO/XX1 Komponenten. Werde das Bike auch viel im Uphill einsetzen. Gruss
 
I’m posting in English and from the States. I will do my best to make this translator friendly.

I am looking at a new ride. Currently I have a 2018 Guerrilla Gravity Trail Pistola (AU frame) setup that I have made a few tweaks to. The rear at 130mm with a older Push 11-6 (more on this later). Front is at 150mm with an MRP Ribbon Air. The bike is around 33lbs (14.9kg) as it sits. Overall I like the bike, but I would like some component upgrades and hence here I am.

I am normally a size large. I’m 6-2 (188cm) with a 34in (86cm) inseam. I have a slightly shorter mid-section and find a reach around 470mm-475mm feels best. The reach is normally how I pick a bike size. I ride in the Front Range around Denver, CO. I also ride a lot around Crested Butte and Fruita, CO. Denver riding a 130/140mm bike is perfect, however in CB 150/160mm is the sweet spot. I ride techie climbs, chunk, fast/flow and may leave the ground but only slightly. I do not do bike parks or lift access. My average ride is 10-15+ miles (16-24+ km) and 1500-2500+ ft (457-762+ meters) of vertical. The best way I can describe the bike I want is something towards enduro, but an enduro bike that will never see a chairlift or race.

The current top to bikes on my list are the Canyon Specoral 8 (not really on list, but can not discount it), Orbea Occam LT M10 and the Propain Tyee Highend/Performance. I also like the WeAreOne Arrival, but the price tag for the components I like is not something I am comfortable spending and they are sold out.

I’m familiar with Canyon. My girlfriend has a road bike from them and is going to get a Grizzle gravel when they have stock. She’s also used the crash replacement on her current road bike. Overall a good experience. The Spectral 8 seems to be a good bike.

The Propain Tyee Highend build comes with Fox 36 and X2 both Factory, X01 drivetrain, Magura MT7 breaks. I do worry about getting Magura break pads here in the States. Not a lot of shops carry them. There isn’t really anything I would change on the build other than adding an MRP Ramp Control. The cost is 7k USD.

The Tyee Performance build is RockShox Lyrik Ultimate and Super Deluxe, X01 drivetrain, Code RSC breaks. Again nothing here I would change and everyone has SRAM break pads. The cost is 1100 USD less, too. The Tyee Performance is 5900 USD in the States. There is no configuration option for me. I can only pick the frame color and decal color. The build configuration is fixed. This is the bike I’m almost ready to buy.

The Occam LT M10 is full XT, but comes with a coil I am not thrilled about. I would ride the DHX to see if I like it. For the cost, I could easily replace it. Overall they are kind of hard to get in the States. There a few shops that might get some in and they want a non refundable deposit to hold the bike. I’ve heard good things about Orbea post sale, but I do not have any experience with them. In the States the Occam LT M10 is $6300 USD. Just like Propain, there is no real configuration option here in the States.

All the bikes are billed as an ‘all around bike’ in some fashion. The bikes lean towards the decent over the climb, but claim to climb very well. I found the Tyee’s anti-squat numbers are around 110%. That should give the Tyee a good climbing platform for the size. The anti-squat on the Occam is around 120%. That could mean better climbing.

Has anyone ridden both or either bikes and can provide their thoughts?

Has anyone setup the Super Deluxe lightweight (68kg with full kit) rider on the Tyee? All the adjustments on the Fox X2 and 36 do make me nervous.

Anyone have post sale experience with Propain?

Thank you all for reading and any feedback.
Hi!
For the usage you describe, I would lean towards the Occam. My girlfriend is riding an Occam and I own a Tyee. The Occam is such a fast bike on the climbs, but also really capable on the descents. You might want to look at the YouTube review by Jeff Kendall-Weed. The Tyee also climbs well, but can't beat the Occam. Of course the Tyee is more "Enduro" on the way down, but as you are ruling out Bikepark use and prefer techie stuff, the Occam sounds perfect.
I also think that it is a really good looking bike.

It sucks to not have the Propain configurator, because that really takes away the option to tweak the intended usage area of the Tyee a bit.
In Germany most people have a very good experience with Propain customer service, but I am afraid, no one here can tell you, if the quality is the same overseas.
 
Zuletzt bearbeitet:
I’m posting in English and from the States. I will do my best to make this translator friendly.

I am looking at a new ride. Currently I have a 2018 Guerrilla Gravity Trail Pistola (AU frame) setup that I have made a few tweaks to. The rear at 130mm with a older Push 11-6 (more on this later). Front is at 150mm with an MRP Ribbon Air. The bike is around 33lbs (14.9kg) as it sits. Overall I like the bike, but I would like some component upgrades and hence here I am.

I am normally a size large. I’m 6-2 (188cm) with a 34in (86cm) inseam. I have a slightly shorter mid-section and find a reach around 470mm-475mm feels best. The reach is normally how I pick a bike size. I ride in the Front Range around Denver, CO. I also ride a lot around Crested Butte and Fruita, CO. Denver riding a 130/140mm bike is perfect, however in CB 150/160mm is the sweet spot. I ride techie climbs, chunk, fast/flow and may leave the ground but only slightly. I do not do bike parks or lift access. My average ride is 10-15+ miles (16-24+ km) and 1500-2500+ ft (457-762+ meters) of vertical. The best way I can describe the bike I want is something towards enduro, but an enduro bike that will never see a chairlift or race.

The current top to bikes on my list are the Canyon Specoral 8 (not really on list, but can not discount it), Orbea Occam LT M10 and the Propain Tyee Highend/Performance. I also like the WeAreOne Arrival, but the price tag for the components I like is not something I am comfortable spending and they are sold out.

I’m familiar with Canyon. My girlfriend has a road bike from them and is going to get a Grizzle gravel when they have stock. She’s also used the crash replacement on her current road bike. Overall a good experience. The Spectral 8 seems to be a good bike.

The Propain Tyee Highend build comes with Fox 36 and X2 both Factory, X01 drivetrain, Magura MT7 breaks. I do worry about getting Magura break pads here in the States. Not a lot of shops carry them. There isn’t really anything I would change on the build other than adding an MRP Ramp Control. The cost is 7k USD.

The Tyee Performance build is RockShox Lyrik Ultimate and Super Deluxe, X01 drivetrain, Code RSC breaks. Again nothing here I would change and everyone has SRAM break pads. The cost is 1100 USD less, too. The Tyee Performance is 5900 USD in the States. There is no configuration option for me. I can only pick the frame color and decal color. The build configuration is fixed. This is the bike I’m almost ready to buy.

The Occam LT M10 is full XT, but comes with a coil I am not thrilled about. I would ride the DHX to see if I like it. For the cost, I could easily replace it. Overall they are kind of hard to get in the States. There a few shops that might get some in and they want a non refundable deposit to hold the bike. I’ve heard good things about Orbea post sale, but I do not have any experience with them. In the States the Occam LT M10 is $6300 USD. Just like Propain, there is no real configuration option here in the States.

All the bikes are billed as an ‘all around bike’ in some fashion. The bikes lean towards the decent over the climb, but claim to climb very well. I found the Tyee’s anti-squat numbers are around 110%. That should give the Tyee a good climbing platform for the size. The anti-squat on the Occam is around 120%. That could mean better climbing.

Has anyone ridden both or either bikes and can provide their thoughts?

Has anyone setup the Super Deluxe lightweight (68kg with full kit) rider on the Tyee? All the adjustments on the Fox X2 and 36 do make me nervous.

Anyone have post sale experience with Propain?

Thank you all for reading and any feedback.

Hello.
The OCCAM LT sounds very much like the bike you are looking for. The Tyee is more comparable to the RALLON.
Unfortunately, the current and new ORBEA are very hard to get. The Rallon is almost not available before 2023.

Coil or not, depends very much on the use. The Tyee has a very progressive rear end and therefore works very well with coil, especially with the DHX.
But I think the Tyee is probably too much bike for you, even with air shocks.

The Magura brakes are great, but also a bit more fragile than Shimano or SRAM Code. In the USA, I would therefore tend towards Shimano and SRAM.

All in all, the Canyon Spectral CF sounds more like what you're looking for and should be quicker and easier to get.
 
Hallo Jürgen. Ich habe mit dieselbe Frage mit meinen 100kg auch öfters gestellt. Habe nun das TYEE mit RS-Coil bestellt. Der Grund: Die bessere Federung hat sicher der Coil. Der einzige Nachteil sind die 300-400g Gewicht der Feder. Das habe ich Kompensiert, mit leichtem LRS und XO/XX1 Komponenten. Werde das Bike auch viel im Uphill einsetzen. Gruss
Danke für dein Feedback. Coil hat seine Vorzüge, keine Frage. Fahre ich am derzeitigen Bike. Folgt dem Untergrund auf phänomenale Weise, aber was ich vermisse ist Popp. Dachte da wäre der X2 wahrscheinlich die bessere Wahl...
 
Zumindest der DHX2 hat guten Pop für einen Coil und passt gut zum Hinterbau des Tyee und Spindrift.
Auf flachen Flowtrails geht das Bike damit jedoch spürbar träger in die Luft, was auch am Gesamtgewicht der Bikes liegt.
Man muss halt wissen, wo man zumeist unterwegs ist. Ich persönlich würde bei beiden Bikes zum DHX2 greifen, da sich beide im groben Geläuf einfach sehr wohl fühlen und dort der Coil einfach deutlich "plüschiger" ist.
Auf flache Flowtrails macht ein leichtes Trailbike einfach mehr Spaß und läd zum Spielen ein, als die +160mm Geräte. Was nicht heißt, dass man mit ihnen keinen Spaß hat. Man merkt halt, dass sie für was anderes erdacht wurden.
 
Zuletzt bearbeitet:
Zumindest der DHX2 hat guten Pop für einen Coil und passt gut zum Hinterbau des Tyee und Spindrift.
Zumindest auf flachen Flowtrails geht das Bike damit jedoch spürbar träger in die Luft, was auch am Gesamtgewicht der Bikes liegt.
Man muss halt wissen, wo man zumeist unterwegs ist. Ich persönlich würde bei beiden Bikes zum DHX2 greifen, da ich sie sich im groben Geläuf einfach sehr wohl fühlen und dort der Coil einfach deutlich "plüschiger" ist.
Super, dank dir!
 
Zurück
Oben Unten