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Does it drag when you have the 160mm rotor installed? (why did you fit a 180mm rotor?) I fitted my rear caliper by eye to ensure that when the lever is pulled there is no flexing of the rotor. I have in the past had a rear piston sticking sporadically and causing some rubbing/squealing. I also had the derailleur hanger split causing some flex in the rear triangle that also caused some brake rub. All fixed. I presume that you have checked for any wear in the rear triangle axle/spacer and all the bearings.And another question:
The rear brake on my 2022 Spark RC Pro is driving me crazy. I've had this problem since I bought it, but it's getting worse. I put the bike in the stand and adjust the brake position perfectly; I've had some experience with this (also with other bikes).
By perfect, I mean perfect; I have a special setup for this purpose, with bright backgrounds, appropriate lighting, etc., so that I can precisely assess and adjust the gap between the brake pad and the brake piston from different directions and at any location, and also clearly see the movement of the brake pads and the change in this gap when the brake lever is pulled.
But as soon as I start riding the bike, the brakes start dragging like crazy. This is now the third brake I've had that behaves like this (one with the original XTR and two with a brand-new XT).
This is pissing me off so much that I'm considering selling the bike (which I otherwise love and which fits me perfectly). Today (for the umpteenth time) I spent a whopping six hours in the workshop trying to solve the problem, this time by installing a new brake disc, and of course, it was just as futile as the last few times. I'm fed up with wasting any more days of my life on this—enough is enough. The frame, or rather the strange adapter the brake caliper sits on, obviously warps as soon as I put weight on the bike—a classic design flaw.
Does anyone know the problem or have an idea for a solution?
I should probably add that I converted to a 180mm disc, but of course with the original Scott adapter.
Da würde ich, wie @lesoudeur schreibt, tatsächlich mal die Lager, die die Sitzstrebe stützen, kontrollieren, oder ob der Hinterbau irgendwo nen Knacks hat. Denn die Alternative wäre, dass der Hinterbau vom Spark sich so stark verwindet, dass das Problem auftritt. Kann ich mir nicht vorstellen. Meine 87kg reichen dafür nicht. Wenn aber doch, dann hilft nur, die Bremse einzustellen, während jemand anderes auf dem Rad sitzt. Dann sollten ja alle Verwindungen ausgeglichen sein.Und wieder eine Frage:
Die hintere Bremse an meinem 2022er Spark RC Pro treibt mich in den Wahnsinn. Das Problem hatte ich schon seit dem Kauf, aber es wird immer schlimmer. Ich hänge das Bike in den Ständer und stelle die Position der Bremse perfekt ein; damit habe ich mittlerweile (auch bei anderen Bikes) einige Erfahrung.
Mit perfekt meine ich auch perfekt; ich habe extra dafür ein spezielles Arrangement mit hellen Hintergründen, entsprechender Beleuchtung etc., so daß ich den Abstände zwischen Bremsbelag und Bremskolben aus verschiedenen Richtungen und an jeder Stelle genau beurteilen bzw. einstellen kann und auch die Bewegung der Bremsbeläge bzw. die Veränderung dieses Abstands beim Ziehen des Bremshebels genau sehe.
Sobald ich dann aber mit dem Bike fahre, schleift die Bremse wie blöd. Es ist mittlerweile die dritte Bremse, die sich so verhält (1x die original montiert XTR und 2x eine fabrikneue XT).
Das kotzt mich mittlerweile so an, daß ich darüber nachdenke, das (sonst eigentlich geliebte und perfekt zu mir passende) Bike zu verkaufen. Auch heute bin ich (zum Xten Mal) sage und schreibe 6 Stunden in der Werkstatt gestanden, um das Problem zu lösen, diesmal mittels einer neuen Bremsscheibe, und natürlich genauso vergebens wie die letzten Male. Ich habe keinen Bock mehr, weitere Tage meines Lebens damit zu verschwenden - genug ist genug. Der Rahmen oder der komische Adapter, auf dem der Bremssattel sitzt, verwindet sich offensichtlich, sobald ich das Bike belaste - eine klassische Fehlkonstruktion.
Kennt jemand das Problem oder hat eine Idee zur Lösung?
Ich sollte wohl noch hinzufügen, daß ich auf eine 180er Scheibe umgebaut habe, dies aber natürlich mit dem originalen Adapter von Scott.
Was mich mal in den Wahnsinn trieb, war, dass sich beim Festziehen der Schraube der Bremssattel durch das Festziehen verschoben hat. Also erst perfekt eingestellt, Schraube final auf 5nm gezogen, Bremssattel schief. Ich geh anhand Deiner Beschreibung aber davon aus, dass das nicht Dein Problem ist. Trotzdem viel Erfolg bei der Fehlersuche.
Does it drag when you have the 160mm rotor installed? (why did you fit a 180mm rotor?) I fitted my rear caliper by eye to ensure that when the lever is pulled there is no flexing of the rotor. I have in the past had a rear piston sticking sporadically and causing some rubbing/squealing. I also had the derailleur hanger split causing some flex in the rear triangle that also caused some brake rub. All fixed. I presume that you have checked for any wear in the rear triangle axle/spacer and all the bearings.
#889"Since the idiots at Scott decided to use a left-hand thread at that place, I cannot tell the exact torque I applied, because my calibrated and expensive torque tool only works with right-hand threads. However, I am quite sure that it was at least 25 Nm (Scott recommends 10 Nm)"
Speaking of exceeding the specified Newton meters and my favorite screw, I'll go into it again. That's exactly the screw/connection that's causing my Scott rear end to wobble slightly. Tightening the screw has already reduced the problem, but it's still wobbling slightly. The specified torque is 15 Nm. Has anyone here ever experienced exceeding the specified torque? The question for me is: should I tighten it even further, or do I really need to replace the bearings, etc.?Have you made certain that you have loosened the axle completely from the pear shaped recessed nut on the drive side? I undo it from the drive side (clockwise) with a 10mm hex key and then drift it out with the same key. My sequence:
1. Remove bolt on NDS with 30tx.
2. On drive side turn clockwise to release axle using 10mm hex key.
3. Remove shaped nut from DS frame
4. Drift out from DS with 10mm hex key.
Refit at 15nm
Anhang anzeigen 2146773
Aber kannst du die Achse nicht von beiden Seiten festziehen? Jeweils mit einem 6er Imbus? Zumindest von der Non Drive Side ist es dann doch ein Rechtsgewinde?As always, thank you very much for your help and the links!
However, in this case, there is a misunderstanding:
In #981, I did not talk about the the rear triangle fixation. I was talking about the axle for the rear wheel; i.e., the axle that goes through the rear hub. My problem did not have anything to do with the rear triangle fixation. It was caused by the Scott torque recommendation for the rear hub axle being far too low.
IMHO, there is no reason to use a left-hand thread for the axle that goes through the rear hub, except to upset people of course.
I had a problem once when I was also having to overtighten the rear hub axle to stop some flexing and brake rubbing. It was a split hanger.As always, thank you very much for your help and the links!
However, in this case, there is a misunderstanding:
In #981, I did not talk about the the rear triangle fixation. I was talking about the axle for the rear wheel; i.e., the axle that goes through the rear hub. My problem did not have anything to do with the rear triangle fixation. It was caused by the Scott torque recommendation for the rear hub axle being far too low. I have changed the wording in #981 to make more clear that the rear hub axle was the problem.
IMHO, there is no reason to use a left-hand thread for the axle that goes through the rear hub, except to plague people of course.
I had a problem once when I was also having to overtighten the rear hub axle to stop some flexing and brake rubbing. It was a split hanger.
#811
Speaking of exceeding the specified Newton meters and my favorite screw, I'll go into it again. That's exactly the screw/connection that's causing my Scott rear end to wobble slightly. Tightening the screw has already reduced the problem, but it's still wobbling slightly. The specified torque is 15 Nm. Has anyone here ever experienced exceeding the specified torque? The question for me is: should I tighten it even further, or do I really need to replace the bearings, etc.?
Wenn du diese Sicherungsschraube auf der Nicht Antriebsseite entfernst, 30iger Torx, auf der wie du richtig sagst 10NM steht, kommt darunter noch ein Torx 30iger Gewinde. Auf der Schraube steht dann 15 NM. Und das ist die identische Schraube wie dann auch der 10ner / oder 8er Imbus auf der Antriebsseite. Heisst für diese Schraube gilt ebenfalls 15 NM.Könntest Du kurz erläutern, wo die 15 Nm stehen? Bei mir steht 10 Nm auf der Mutter auf der Nicht-Antriebsseite und 10 Nm im Handbuch von Scott. Welches Modelljahr fährst Du, und ist es bei Dir auch ein Spark RC oder ist es ein Spark 9xx?
The hanger, once fitted at 25Nm (some say slightly less as it is partly plastic and can split) with a left hand thread as that is standard for all makes, not just Scott.Thank you very much again! I'll immediately go and check this out. The bike is still hanging in the stand anyway. If the hanger is defective here, too, I'll report back; I can't remember how it could have been damaged.
Aber kannst du die Achse nicht von beiden Seiten festziehen? Jeweils mit einem 6er Imbus? Zumindest von der Non Drive Side ist es dann doch ein Rechtsgewinde?
#760The fork damper, the SD Select, isn't working properly either. The cable doesn't spring back to the pedal after locking/pedaling/opening. Accordingly, it's always set to locked, and the lockout isn't particularly tight either. One problem after another.
Wenn du diese Sicherungsschraube auf der Nicht Antriebsseite entfernst, 30iger Torx, auf der wie du richtig sagst 10NM steht, kommt darunter noch ein Torx 30iger Gewinde. Auf der Schraube steht dann 15 NM. Und das ist die identische Schraube wie dann auch der 10ner / oder 8er Imbus auf der Antriebsseite. Heisst für diese Schraube gilt ebenfalls 15 NM.
Ich habe das Scott Spark RC Pro 2022 - Gebraucht gekauft. Und ich muss sagen, als Rennrad Fahrer war wir nicht klar welchen Wartungsaufwand so ein MTB verursachen kann. Der Gabel Dämpfer, die SD Select, funktioniert auch nicht richtig. Das Kabel springt nach Lockout / Pedal / Open nicht auf Pedal zurück. Entsprechend steht es eigtl immer auf Lockout und der Lockout ist auch nicht wirklich straff. Eine Baustelle nach der Nächsten.
Thanks, that's a good tip. I imagine that with the fork service and the purchase of this fork upgrade kit, I'll quickly reach a price range where buying a newer fork might be worthwhile. Do you know if all RockShox forks with a 3P remote will work with the Twinlock on the 2022 Scott Pro, or will I have to switch to this new shifter at some point?#760
RockShox Charger Race Day 2 Damper Upgrade 3-Position Remote Lockout SID from My 2021+ (C1+) 35 mm. An overall improvement and lighter (around 100gms). The RL3 custom Charger was not locking out properly which is a known weakness for some units.
The Rockshox 2021 Select plus with the Charger damper (and Ultimate with Raceday 1 damper) are known for their lock outs failing to properly lock out and the dampers cannot be repaired adequately. However, the replacement of the damper with the Raceday 2 is a very good and more reliable upgrade. (which is what I have done). There are also reports of bushing failure which the 2024 models have addressed with more overlap.
Since I have had mine serviced and the damper upgraded at the same time it has worked flawlessly.