Helius AC

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brachte gestern einen Testbericht über das NICOLAI Helius AC:


Nikolai Helius AC – Part Deux
September 24th, 2010

AC-Fox36.jpg

Now in Alpine ready mode?

So, the initial build was ok but it needed some changes if I was going to take it to Morzine for a week. The 69degree head angle was fine with the Fox Talas 32s but the 32s were not enough for some of the brake bump rutted tracks out there and so I swapped them out for some Talas 36s. At full stretch they are 160mm, which is only 10mm more than the 32s but enough to slacken the bike a good degree when the rear pivot was set to it’s maximum travel position. The bars came off too and some slightly narrower (680mm) Crank Brothers Iodine bars went on. That and a BlackJack Sniper DH 20mm front wheel were about the extent of my Alpine changes.

Now I’d been riding it for a good couple of months in its shorter travel, more UK centric mode (not that 150mm of Fox 32 travel can really be claimed to be short) and so this was a good opportunity to gauge the differences between what I intended to be a good Alpine build and it’s more usual UK technical trail style setup.

Now even with the Boost Valve armed new Fox shock, climbing when in the full travel position (Remember this frame has four rear shock settings) is just about ok at best. There’s so much travel to be had in this mode that the excellent Fox shock just struggles to tame the rear end. Moving the rear shock position down a notch makes all the difference though and after some experimenting in all four positions the 3rd longest position was the one I opted for around our steep local trails. It climbed just fine with manageable levels of bob and in this position, especially with a long fork at the front, I never felt I’d run out of travel, even on bigger hits.

In Morzine though, I switched to the longest travel position and to hell with the seasick climbing feeling. Actually, I didn’t climb at all to be honest. That’s what lift passes are for.

Whether I ran this Nikolai in long or slightly more climb friendly shorter mode the one aspect of the ride that came through every time was the stiffness of the rear end. Those square sectioned stays may look rather too industrial to some (I rather like the mix of round and square) but the tracking of the rear end in even the sketchiest of rocky, rear wheel twanging moments was just excellent. Even when the braking bumps and rocks were taking the big Fox 36 forks beyond their limits at the front I never had to worry about where the rear was going – it was right there, tracking the steering of the front of the bike like a hardtail. This is no mean feat when you consider there are a fistful of pivots in there on this Four Bar bike. It certainly made a change from last year’s Yeti 575 that although a great bike it’s not for the features of the slightly twangy rear end that I miss it.

I narrowed the bars from 720mm to 680mm just prior to Morzine. The 720mm were just too wide for me but in retrospect 680 were a little too narrow for the Alps. Perfect for home though.

Now I’m back I’ve yet to put the Fox 32s back on, which are a much more appropriate fork for my general trail riding. But I had such a good time taking this bike as close to it’s limits as I could out in the Alps that I’ve kept the 36’s on there for now. The rear shock position will be dropping a notch but I think we’ll see how it gets on with its burlier front end for a while.

Now, on to the XT 10speed groupset I’ve been running…

A slightly odd choice of making it burly enough for a week of Alpine riding and yet having not only a triple chainset but 10speed at the back too. And as you would expect it was perhaps not the best choice. I lost my chain a lot. You really do need a chain device if you want to spend a week of lift assisted trail riding without frequent stops to put your chain back on – or worse. Three days in to the week and my chain not only came off but jammed itself down between the pivot and the granny ring. I had to remove the crank arm to release it. Ironically the gap it jammed down was exactly the right width to really chew up a 10 speed chain. A thicker 9 speed chain wouldn’t of fit and probably not jammed. I had a mangled link and had to repair the chain and run it shorter. Not a problem really since I had no plans to go near the big ring and a slightly shorter chain would help it to stay on the rings a little better. However, before the week was out I’d snapped it twice more – each in different places. Whether this was a result of the slightly twisted damage that I had to wrestle back in to alignment on the first mangle I will have to reserve judgement on. Needless to say though, a week of Alpine lift assisted riding is not the best place for a ten speed setup without a chain device.

Mark




Nice and chunky. Good in the dry – terrifying in the wet!


20mm Fork required a change of front wheel


Set here in it’s full on, ‘Alpine’ position



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5 Comments

1: geetee1972 - September 24th, 2010

Interesting comments on the movement of the suspension under pedaling. I can echo those comments for the Helius AM but find that a medium tune RP23 BV set to the third Pro-Pedal position does a very good job of controling the travel, even in the 150mm and 160mm settings.

BTW a 160mm Fox 36 is quite a bit taller than a 150mm Fox 32; the difference is something like 25mm, not 10mm, hence why you’ve knocked the head angle back by a whole degree (as well as invalidate the warranty ;o)

Apart from that Mark, how do you like ‘owning’ a Nicolai? Does it make you feel like it’s a bike you just want to keep forever even if it at some point in the future you know it might get overshadowed by a newer, slimmer more lithe model?
I ran my AM with 150mm Fox 32s for a few months and while the high speed handling was fine, dropping the front end by over an inche made the front end want to tuck in on steep turns far too readily.


2: Teapot - September 24th, 2010

So if the chain was 0.22mm wider it wouldn’t have got stuck in the gap…?


3: Mark The Author - September 24th, 2010

geetee, I’m loving it to be honest! The crown is indeed a factor to consider between the two forks but the rear pivot setting also has an influence too. I like the fact I can tune the rear with it’s four positions depending on what and where I want to ride it.

Teapot, The chain was VERY tightly wedged in.. I’m just saying it may not have done so if it was 9 speed, although the minutia of details of an individual frame and the chain you use on it is not really the issue. I’m more concerned with the snapping and it’s what I’ll be paying attention too over the next few weeks.


4: geetee1972 - September 24th, 2010

Mark – I was under the impression that the rear travel setting had no affect on static geometry. You’d notice some difference if you’re sag settings were always a consistent percentage, as the bike would sit lower to the ground with more travel. But the holes for the shock mounting are on a constant radius that the shock moves through (or something) so that geometry is unaffected.

Having said that the ride characteristic is quite different from one extreme to the other, at least it is on the AM.


5: therealhoops - September 24th, 2010

peeeerty
 

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Re: Helius AC
Hallo,

danke für den Link, interessanter Artikel. Vor allem die Infos zur Steigfähigkeit und dem Fahrverhalten bergauf interessieren mich:
3rd longest position was the one I opted for around our steep local trails. It climbed just fine with manageable levels of bob
. Mit
Now even with the Boost Valve armed new Fox shock
meint er wohl die Float RP23?

Ciao,
Sacha
 
Hallo liebe NICOLAI Freunde,

hier noch ein zusätzlicher Beitrag zu Kalles vorherigem Post.

Erklärt werden alle Einstellmöglichkeiten und Variationen des Helius AC Rahmens.

Viele Grüße


Vinc
 

Anhänge

mein jetzt 3 wochen altes helius ac hat wie ich gerade feststellen muß
umlenkung typ B .(dämfer 51mm hub)und somit einen max.federweg von
141mm.:confused:

...im nachhinein schon ärgerlich...war bei der bestellung von 146mm aus
gegangen...

....mmhh...
 
Das alles muss dann ja eigentlich auch auf alle anderen Rahmen angewendet werden. Frage mich, warum diese Einflüsse der Rahmengröße z.B. beim AM nicht erwähnt werden. Da muss es ja genau so sein.

Was ist eigentlich, wenn ich im 2011 AC einen C Umlenkhebel fahre, stehen dann doch die mal angegebenen 154mm zur Verfügung, o. geht das gar nicht?

@Guru, mag sein, aber die 5mm fehlen trotzdem?! :cool:
 
Zuletzt bearbeitet:
Vielleicht steh ich ja ein bisken auf dem Schlauch:
Im letzten PDF ist vermerkt:
Helius AC „C“-Umlenkhebel Einführung Modelljahr 2011 (Oktober 2011)

Heisst das, der C-Umlenkhebel wird ab Oktober 2011 verbaut? Oder ist das nur ein Tippfehler und gemeint ist ab Oktober 2010????
 
Wird ein Tippfehler sein. Das Modelljahr fängt ja immer schon Ende des vorherigen Jahres an.

Interessant finde ich auch die Ergänzung im letzten PDF, das Vinc gepostet hat, dass die Höhe des Oberrohrs zwischen einigen Rahmenhöhen (doch) variiert. Um den gleichen Federweg wie bei kleineren RH's zu erhalten, werden daher bei L und XL Rahmen die "B"-Hebel verbaut. Steht aber auch alles im PDF, letzte Seite.
 
Das alles muss dann ja eigentlich auch auf alle anderen Rahmen angewendet werden. Frage mich, warum diese Einflüsse der Rahmengröße z.B. beim AM nicht erwähnt werden. Da muss es ja genau so sein.

Was ist eigentlich, wenn ich im 2011 AC einen C Umlenkhebel fahre, stehen dann doch die mal angegebenen 154mm zur Verfügung, o. geht das gar nicht?

@Guru, mag sein, aber die 5mm fehlen trotzdem?! :cool:

Sorry, habe mich unverständlich ausgedrückt.

Was ist wenn man in ein 2011 AC in Größe L trotzdem einen C ULH einbaut,154mm?

Die Rahmengröße müsste eigentlich auch bei allen anderen Modellen Einfluß auf den FW haben?!
 
Zuletzt bearbeitet:
Was ist wenn man in ein 2011 AC in Größe L trotzdem einen C ULH einbaut,154mm?

Die Rahmengröße müsste eigentlich auch bei allen anderen Modellen Einfluß auf den FW haben?!


Interessant finde ich auch die Ergänzung im letzten PDF, das Vinc gepostet hat, dass die Höhe des Oberrohrs zwischen einigen Rahmenhöhen (doch) variiert. Um den gleichen Federweg wie bei kleineren RH's zu erhalten, werden daher bei L und XL Rahmen die "B"-Hebel verbaut. Steht aber auch alles im PDF, letzte Seite.


;)
 
grüezi wohl:D

es wird ein Helius ac-Rahmen/modell 2011 werden.
dazu hätte ich noch div. Fragen.
Einsatzbereiche: Freeride, touren

welche 140/150er-Federgabel könnte man so spontan empfehlen?
1. rs revelation ( ist die hart genug, oder muss man da gehörig Luft reinpumpen = > 12 bar )
2. fox 32
3. DT Swiss EXM150 QR15

welche Federung für das Heck (200mm Einbaulänge/Dämpferhub 57mm) nehmen?
1. Fox RP23 Boost Valve shock
2. rs monarch rt3
3. rs monarch plus-Dämpfer?

Steckachse hinten? oder Schnellspanner b. d. 2011er-Modellen?
Sattelrohrdurchmesser 31,6 oder 30,8mm b. d. Large + X-Large-Modellen?
(aus d. Tabelle nicht ganz ersichtlich; einmal S-L=30,8; dann L - X-L=31,6mm)
Wie schaut es da mit dem Color aus + Aufpreise f. Sonder-RAL`s?
merci mal!
 
Warum kein AM? Wäre bei diesem Einsatzbereich sinnvoller.

gut, das AM wäre eine Hausnummer?
das AC ist 0,5kg leichter ( Vorteil beim Bergauffahren )
tendiere eher zum ac.

die revelation werde ich mal test-fahren.

Kommt man mit der Teileliste noch auf < 14 kg? oder erst gar nicht machbar?
Helius ac in L oder XL
Revelation
Vorbau truative
rockShox Monarch
Acros h7
XT-Kurbel/Umwerfer/Shifter/Kassette/Kette
XTR-Schaltung
Shimano saint 203/vo+hi
Mavic 719-disc-36Loch+36LNaben+dt-Speichen
 
gut, das AM wäre eine Hausnummer?
das AC ist 0,5kg leichter ( Vorteil beim Bergauffahren )
tendiere eher zum ac.

die revelation werde ich mal test-fahren.

Kommt man mit der Teileliste noch auf < 14 kg? oder erst gar nicht machbar?
Helius ac in L oder XL
Revelation
Vorbau truative
rockShox Monarch
Acros h7
XT-Kurbel/Umwerfer/Shifter/Kassette/Kette
XTR-Schaltung
Shimano saint 203/vo+hi
Mavic 719-disc-36Loch+36LNaben+dt-Speichen


ICh würde beim LRS erst mal af 32 Speichen gehen. Es mach doch überhaupt keinen sinn am Ramen 500 g zu sparen und dann solche Laufräder zu montieren.
Besser Acros A-RIM / ZTR Flow / ZTR Crest und 32 Speichen
Welche Revelation solls denn werden? Die WC gibts nämlich nur mit Taperschaft
 
Zuletzt bearbeitet:
@NicolaiHeliusAc

Höre auf die Leute die es wissen! Willst du Freeriden, gört nicht nur ein anderer Rahmen her, sondern auch die anderen Komponenten wie z.B. Dämpfer, Bremsen usw. müssen dafür ausgelegt sein.
 
@NicolaiHeliusAc

Höre auf die Leute die es wissen! Willst du Freeriden, gört nicht nur ein anderer Rahmen her, sondern auch die anderen Komponenten wie z.B. Dämpfer, Bremsen usw. müssen dafür ausgelegt sein.

das sind allerdings Argumente; ich werde mir den Am-Rahmen näher betrachten. Taugt der AM was für Freeriding? Oder doch lieber den AFR

Nur: was soll an den Saint-Bremsen schlecht sein? ( welche Alternativen gibt es? :confused:)
welche Dämpferkombi wäre i.O.?
rs, dw-swiss, caneCreek, fox, usw.?
(Fahrergewicht: 98 kg )

36-Loch wäre mir lieber; gibt es aber kaum Naben f. Steckachs/Schnellspannersysteme; daher 32L, basta
Bei den Felgen bleibe ich bei mavic 719
 
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