Hi. Wie kommt es eigentlich zu Lufteintritt bei der Dämpferkartusche? Nachdem das bei mir der Fall ist, habe ich mich mal auf Fehlersuche begeben. In den Servicevideos, die man zum kleinen Service heranziehen kann, werden die Einsteller im Uhrzeigersinn gedreht und dann die Schrauben gelöst und losgeschlagen. Offensichtlich zieht die Kartusche bei dieser Prozedur Luft.
Das entnehme ich zum einen der Produktbeschreibung des Rebound Bolt Removal Tools, was vermeiden soll, das Luft in den Dämpfer strömt.
https://mrpbike.com/products/rebound-bolt-removal-tool
Zum anderen ist im Manual eine (für mein Englisch) ziemlich unverständliche Prozedur beschrieben, die darauf hinweist, dass man wohl anders als in den Service Videos arbeiten muss, damit keine Luft in die Dämpferkartusche strömt - Wobei ich das schon bemerkenswert finde, dass soetwas passieren kann.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2...WNERS_MANUAL_Rev_1_1.pdf?11367388448973570734
Vielleicht ist mal einer so nett und übersetzt das
fettgedruckte in in verständliche Schritte?
Skip to step 2a if removal tool is not being used. Loosen the set
screws on the red rebound knob and the orange Ramp Control knob
until they can slide off of the screw assemblies. Remove the screw
assemblies using the rebound removal knob in combination with the
open end 10 mm wrench. Holding the removal knob while turning the
screw will maintain the position of the rebound and Ramp Control
needles in their rods.
2a) If the removal knob is not used, turn the rebound to the full slow
position (clockwise), and the Ramp Control knob to the “max” position
(clockwise) before removing the knobs. Remove both knobs and set
aside. Use a 10mm open end wrench and unthread the damper-side
screw assembly,
the rebound needle will unthread to the end of the
damper rod as the damper screw unthreads. Feel for the threads of
the damper screw to release from the rod, and then pull the damper
screw straight out of the rebound needle. The rebound needle will
now be flush with the end of the damper rod. Use the 3mm hex key
to turn the rebound needle back down into place. Tighten until firm
resistance is encountered, then back off by half a turn. Repeat the
procedure for the Ramp Control screw.
3)
Partially thread the spring-side screw assembly into the damper rod
(damper-side), loosely install either the Ramp Control or Rebound knob,
and tap the knob firmly with the mallet to unseat the damper rod. Repeat
the procedure for the Ramp Control rod (spring-side). Slide the fork
lower casting off of the stanchion assembly and set it aside. Lubrication
oil may drip from the casting and stanchions, but oil loss can be
reduced if the casting is left horizontal.
Danke
PS. Welche weiteren Gründe mag es geben, dass die Kartusche Luft zieht?