An genau das alles dachte ich wirklich auch schon. Von dem Gedanken die XTR Kurbel abzufeilen, war ich aber schnell wieder weg.
Den Umwerfer und die Scheibe zu tauschen, kam mir auch schon in den Sinn, aber es gibt wirklich noch eine Schraube, die den Umwerfer gegen Verdrehen sichert. Ganz genau habe ich es mir aus dem Grund dann gar nicht mehr angesehen. An die Hülse für diese Schraube dachte ich nämlich nicht. Das wäre aber wohl die beste Lösung. Mit vereinten Kräften (ich hab die Federung zusammengedrückt), damit der Umwerfer erstmal freigängig ist und meine Frau hat gekurbelt und ich geschaltet, haben wir es im Stand aber erstmal hinbekommen...Ob das reicht, um die Kette im Gelände noch umzuwuchten, das wird sich zeigen. Notfalls kann ich ohne das große Blatt leben. Da schalte ich eh nur bergab drauf, damit die Kette viel Spannung hat und nicht gegen die Strebe schlackert, nicht zum Treten...aber trotzdem will ich immer, dass alles funktioniert, wie es soll, auch wenn ichs nicht nutze
DANKE für die Tipps, Armin!!!
Edit: Es scheint wirklich so zu sein, dass nur die XT Kurbel am Palomino einwandfrei funktioniert. Muss grad nochmal Facebook absuchen, da war das irgendwo bestätigt...
Hier mal paar vergebliche Versuche mit anderen Kurbeln:
"Tomas Votruba
Question for all Palomino owners. Does anyone build up this frame with another crank set as just with
Shimano? I have the experience that except
shimano every crankset scrubs the rear construction. (Roox xc ISIS, FSA team issue,
Race Face atlas AM). Im lost
Tommy Kristoffersen
have the same experience. Tried ISIS/RaceFace on my Palomino, ended up with an axle too long for a decent chainline to clear the chainstays. Now with an old M960 xtr crankset, have had the Hone on and an XT all with external bearings/HT II.
Keep me in the loop if you convert to 10speed/2chainrings in front. Would've loved some info on how the frontshifter works then

Now I run the M970 E-type after having tried the Ultegra road triple on the Maverick BB-based adapter (D-mount if I remember correctly) and that was not as successful as the E-type.
Have tried some different BB, ended up with a
Shimano unit after wearing out to RaceFace units in no time. Lusting for a Hope Ceramic BB now
Have had a flirt with GripShift twister on LH side as well, but have settled on fiddling with the optimum sag/airpressure to have no chainrub ann great shifting

Many times too little air/too much sag have been the culprit on poor shifting up front.
Have you come across anyone who stocks bushings for the shock/strut pivot mount? Mine are starting to show some play now. BTW, buy the Maverick Palomino upgrade link. Fantastic difference in suppleness and activity on the rearsuspension. Well worth the money and a breeze to install!
Tommy Kristoffersen
Tried RaceFace x-type as well, there will be a minimal clearance on the driveside when you have the bike on a repair stand, and you will rub the crank on the chainstay when you put pressure on the crankarm. And you cannot shim that much out with those black rubber/plastic spacers from RaceFace without messing up the chainline AND having too little bottombracket spline on the lefthand side to securely assemble the crankset... Stuck with the big-S on that one as far as I know.
All the best from northern Norway

"
...und so weiter und so weiter...dabei hab ich doch Shimpansos...komisch. Kettenlinie messe ich lieber gar nicht mehr
